~~~GURU PENJANA TRANSFORMASI NEGARA~~~

Monday, January 31, 2011

RPH MINGGU 4

TARIKH:24 Januari 2011 (Isnin)
KELAS:4S5,& 4K1
MASA:7.05-8.15 a.m (70 minit)
12.05-12.40 p.m (35 minit)
BIL. PELAJAR:4S5:34/34 orang
4K1:33/33 orang
TAJUK:
  • Sumbangan Tamadun Indus dan Hwang Ho
HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
  1. Mengklasifikasikan sumbangan tamadun-tamadun dalam pelbagai aspek.
AKTIVITI:
  1. Menyalin nota.
  2. Penerangan.
  3. Tugasan.
BBM:Buku teks dan buku rujukan.
KBKK:
  1. Menganalisis
NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Masyarakat yang kreatif dan inovatif
ISTILAH/KONSEP:Raja, monarki, teokrasi
REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai.

TARIKH:24 Januari 2011 (Isnin)
KELAS:4K6
MASA:11.30-12.05 p.m (35 minit)
BIL.PELAJAR:24/27 orang
TAJUK:
  • Aspek peningkatan Tamadun dari aspek ekonomi.
HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat :
  1. Membuat perbandingan setiap tamadun dalam aspek peningkatan tamadun pada sudut perluasan kuasa
BBM:Buku teks dan buku rujukan
KBKK:
  1. Menganalisis
  2. Membanding beza
NILAI/UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME:Kejituan idea membentuk negara
REFLEKSI KENDIRIHasil pembelajaran tercapai . Pelajar dapat membanding beza aspek peningkatan tamadun dalam konteks ekonomi.


TARIKH:24 Januari 2011 (Isnin)
KELAS:5K7
MASA:10.20-11.30 a.m (70 minit)
BIL. PELAJAR:32/32 orang
TAJUK:
  • Faktor-faktor nasionalisme di Asia Tenggara.
HASIL PEMBELAJARAN:
Dalam P&P ini pelajar dapat:
  1. Menyenaraikan faktor-faktor nasionalisme di Asia Tenggara.
  2. Menghuraikan setiap satu faktor berserta contoh yang bersesuaian.
    BBM:Buku teks dan buku rujukan
    KBKK:
    1. Menganalisis
    NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Sedia berkorban untuk mempertahankan negara.
    ISTILAH/KONSEP:Nasionalisme, nasionalis
    REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai. Pelajar dapat mengetahui serta menyenaraikan setiap satu faktor-faktor nasionalisme di Asia Tenggara.

    TARIKH:25 Januari 2011 (Selasa)
    KELAS:4K6 & 4K5
    MASA:9.45-10.55 a.m (70 minit)
    12.05-12.40 p.m (35 minit)
    BIL. PELAJAR:4K6:24/28 orang
    4K5: 35/38 orang
    TAJUK:
    • Aspek peningkatan Tamadun (Perluasan Kuasa)
      HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat :
      1. Menghuraikan serta memberi contoh perluasan kuasa pada setiap tamadun.
        AKTIVITI:
        1. Penerangan.
        2. Menyalin nota.
        BBM:Buku teks dan buku rujukan
        KBKK:
        1. Menganalisis
        NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Berkorban demi negara.
        ISTILAH/KONSEP:Dinasti, demokrasi dan teokrasi
        REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai. Dalam sesi tugasan, guru meminta pelajar menyenaraikan setiap sumbangan tamadun awal.


        TARIKH:25 Januari 2011 (Selasa)
        KELAS:4S3
        MASA:10.55-12.05 p.m (70 minit)
        BIL. PELAJAR:39/39 orang
        TAJUK:
        • Sumbangan Tamadun Mesir Purba dan Mesopotamia.
        HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
        1. Menyenaraikan sumbangan setiap tamadun beserta contoh yang sesuai.
        2. Membuat rumusan.
          AKTIVITI:
          1. Penerangan
          2. Perbincangan
          3. Tugasan
          BBM:Buku teks dan buku rujukan
          KBKK:
          1. Menganalisis
          NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Bersikap kreatif dan inovatif dalam perancangan.
          ISTILAH/KONSEP:-
          REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai. Pelajar dapat menyenaraikan sumbangan setiap tamadun serta dapat memberi contoh yang sesuai.
          CATATAN:Sebelum memulakan sesi P&P, guru mendedahkan secara ringkas mengenai format kertas soalan SPM sejarah .

          TARIKH:26 Januari 2011 (Rabu)
          KELAS:5K7
          MASA:9.45-10.20 a.m (35 minit)
          BIL. PELAJAR:5K7:
          TAJUK:
          • Perkembangan nasionalisme di Burma dan di Indochina.
          HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat :
          1. Menghuraikan perkembanagan nasionalisme tahap 1 dan tahap 2 di Burma dan di Indonesia.
          2. Menyenaraikan tokoh-tokoh nasionalis di setiap negara tersebut.
          KBKK:
          1. Menganalisis
          2. Membanding beza
          NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Mempertahankan kedaulatan negara
          ISTILAH/KONSEP:Nasionalis, nasionalisme
          REFLEKSI:Hasil pembelajaran tercapai. Pelajar dapat mengetahui latar belakang gerakan nasionalisme di setiap negara serta menyenaraikan tokoh nasionalisme di negara terbabit.

          TARIKH:26 Januari 2011 (Rabu)
          KELAS:4K5.
          MASA: 11.30-12.40 a.m (70 minit)
          BIL. PELAJAR:36/38 orang
          TAJUK:
          • Aspek peningkatan tamadun (Perluasan Kuasa)
          HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
          1. Membuat perbandingan aspek peningkatan tamadun dari segi politik dalam konteks perluasan kuasa.
          2. Membuat rumusan.
          AKTIVITI:
          1. Perbincangan
          2. Menyalin nota dari guru.
          3. Perbandingan.
          BBM:Buku teks dan buku rujukan.
          KBKK:
          1. Menganalisis
          2. Membanding beza
          NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Bersama membina kegemilangan negara
          ISTILAH/KONSEP:Raja, monarki, teokrasi dan mutlak.
          REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai. Pelajar dapat menghuraikan perluasan kuasa di setiap tamadun.


          TARIKH:27 Januari 2011 (Khamis)
          KELAS:5K7
          MASA:7.05-8.15 a.m (70 minit)
          BIL. PELAJAR:5K7: 22/32 orang
          TAJUK:
          • Perkembangan nasionalisme (Thailand dan Burma)
          HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
          1. Mengkaji perkembangan nasionalisme di Asia Tenggara. (Fokus di Thailand dan Burma)
          2. Menyenaraikan tokoh-tokoh nasionalis di setiap negara.
          AKTIVITI:
          1. Penerangan.
          2. Menyalin nota. (Jadual)
          3. Rumusan.
          BBM:Buku teks dan buku rujukan
          KBKK:Tujuan perjuangan tokoh.
          NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:semangat menentang penjajah.
          ISTILAH/KONSEP:nasionalis
          REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai. Guru menceritakan perkembangan nasionalisme pada peringkat awal (tahap 1) dan seterusnya tahap 2. Guru juga meminta pelajar membandingakan tahap 1 dan kedua.
          CATATAN:-


          TARIKH:27 Januari 2011 (Khamis)
          KELAS:4S5 & 4S3
          MASA:11.30-12.40 p.m (70 minit)
          BIL. PELAJAR:4S5: 31/34 orang
          4S3: 29/31 orang
          TAJUK:
          • Sumbangan Tamadun
          HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
          1. Menyenaraikan sebanyak mungkin faktor yang menentukan pemilihan sungai bagi proses pertumbuhan tamadun.
          AKTIVITI:
          1. Perbincangan
          2. Menyalin nota dari guru.
          3. Melabel peta.
          BBM:Buku teks dan buku rujukan.
          KBKK:-
          NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Berinovatif dalam setiap perancangan.
          ISTILAH/KONSEP:nomad, urbanisasi
          REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai. Guru meminta pelajar melabel peta bagi menunjukkan setiap lokasi tamadun awal yang bermula di lembah sungai.
          CATATAN:-

          TARIKH:28 Januari 2011 (Jumaat)
          KELAS:4K1
          MASA:7.05-8.15 a.m ( 70 minit)
          BIL. PELAJAR:31/33 orang
          TAJUK:
          • Sumbangan Tamadun
          HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
          1. Menklasifikasikan sumbangan-sumbangan tamadun awal
          AKTIVITI:
          1. Penerangan.
          2. Perbincangan.
          3. Analisis dan rumusan.
          BBM:Buku teks dan buku rujukan
          KBKK:-
          NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Berinovatif dalam setiap perancangan.
          ISTILAH/KONSEP:nomad, urbanisasi
          REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai.
          CATATAN:-


          TARIKH:28 Januari 2011 (Jumaat)
          KELAS:4K5 dan 4K6
          MASA:9.40-10.40 a.m (60 minit)
          10.40-11.40 a.m (60 minit)
          BIL. PELAJAR:4K5:35/38 orang
          4K6: 28/28 orang
          TAJUK:
          • Aspek peningkatan tamadun (sosial)
          HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
          1. Membuat perbandingan aspek peningakatan tamadun dalam setiap tamadun dalam konteks perluasan kuasa.
          AKTIVITI:
          1. Menyalin nota.
          2. Penerangan.
          3. Rumusan
          BBM:Buku teks dan buku rujukan.
          KBKK:-
          NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Patuh kepada peraturan dan undang-undang
          ISTILAH/KONSEP:Republik, demokrasi, colasseum
          REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai.
          CATATAN:-



          1 comment:

          1. RPH YANG BAIK DAN TERATUR.BOLEH DIPERBAIKI LAGI.TERIMA KASIH

            ReplyDelete