~~~GURU PENJANA TRANSFORMASI NEGARA~~~

Thursday, January 13, 2011

RPH MINGGU 1

TARIKH:03 Januari 2011 (Isnin)
KELAS:5K7
MASA:10.20-11.30 a.m (70 Minit)
BIL. PELAJAR:32 orang
TAJUK:Pendedahan sukatan pelajaran
HASIL PEMBELAJARAN:Pelajar dapat mengetahui sukatan matapelajaran secara keseluruhan.
AKTIVITI:
  1. Perbincangan
  2. Merumus.
BBM:Buku teks.
KBKK:Kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif.
NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:-
ISTILAH/KONSEP:-
REFLEKSI KENDIRI:Kelas berjalan dengan lancar..
CATATAN:
  1. Terdapat pelajar yang belum mendapat buku teks.

TARIKH:03 Januari 2011 (Isnin)
KELAS:4K6
MASA:11.30-12.05 p.m (35 minit)
BIL. PELAJAR:31 orang
TAJUK:
  1. Tamadun awal manusia.
  • Makna tamadun
  • Ciri-ciri tamadun.
    HASIL PEMBELAJARAN:Pelajar dapat memahami pembentukan tamadun awal manusia.
    AKTIVITI:
    1. Perbincangan
    2. Melabel peta.
    3. Kajian gambar (artifak lama)
    BBM:Buku teks m/s 1-3
    KBKK:-
    NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Masyarakat yang bersatu dalam organisasi.
    ISTILAH/KONSEP:Konsep tamadun
    REFLEKSI KENDIRI:Pada awal sesi pembelajaran, guru terlebih dahulu memberi penerangan mengenai keadaan masyarakat pada zaman prasejarah bagi membina pemahaman pelajar dalam mengetahui tahap evolusi ketamadunan manusia. Hasil pembelajaran tercapai.
    CATATAN:Melabel peta dalam mengetahui lokasi-lokasi tamadun awal dunia.


    TARIKH:04 Januari 2011 (Selasa)
    KELAS:4K7, 4K8 dan 4K5.
    MASA:7.05- 8.15 a.m
    10.55-11.30 a.m
    12.05-12.40 p.m
    BIL. PELAJAR:4K7: 30 orang
    4K8: 33 orang
    4K5:37 orang
    TAJUK:
    1. Tamadun awal manusia.
    • Makna tamadun
    • Ciri-ciri tamadun.
      HASIL PEMBELAJARAN:Pelajar dapat memahami pembentukan tamadun awal manusia.
      AKTIVITI:
      1. Perbincangan
      2. Melabel peta.
      3. Kajian gambar (artifak lama)
      BBM:Buku teks m/s 1-3
      KBKK:Mentafsir peta
      NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Masyarakat yang bersatu dalam organisasi.
      ISTILAH/KONSEP:Konsep tamadun
      REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai.
      CATATAN:Melabel peta dalam mengetahui lokasi-lokasi tamadun awal dunia.


      TARIKH:04 Januari 2011 (Selasa)
      KELAS:4K6
      MASA:9.45-10.55 a.m (70 minit)
      BIL. PELAJAR:31 orang
      TAJUK:1.1 Sumbangan Tamadun Mesir, Indus, Hwang Ho dan Mesir Purba.
      HASIL PEMBELAJARAN:Pelajar dapat menyatakan sumbangan setiap tamadun awal secara ringkas.
      AKTIVITI:
      1. Penerangan
      2. Perbincangan
      3. Membina garis masa tamadun awal dunia.
      BBM:Buku teks m/s 2-3
      KBKK:rekaan peralatan tamadun awal mengutamakan kepentingan fungsi.
      NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Bersikap kreatif dan inovatif.
      ISTILAH/KONSEP:Raja dan monarki.
      REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai. Pada subtopik ini, dibincangkan sumbangan secara ringkas dalam kesemua tamadun awal.
      CATATAN:-


      TARIKH:05 Januari 2011 (Rabu)
      KELAS:4K5
      MASA:8.15-9.25 a.m (70 minit)
      BIL. PELAJAR:38 orang
      TAJUK:
      1. Sumbangan Tamadun Mesir, Indus, Hwang Ho dan Mesir Purba.
      HASIL PEMBELAJARAN:Pelajar dapat menyatakan sumbangan setiap tamadun awal secara ringkas.
      AKTIVITI:
      1. Penerangan
      2. Perbincangan
      3. Membina garis masa tamadun awal dunia.
      BBM:Buku teks m/s 2-7
      KBKK:Kemahiran rekacipta dan evolusi teknologi.
      NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Bersikap kreatif dan inovatif.
      ISTILAH/KONSEP:Raja dan teokrasi.
      REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai.
      CATATAN:-


      TARIKH:05 Januari 2011 (Rabu)
      KELAS:5K7
      MASA:9.45-10.20 a.m (35 minit)
      BIL. PELAJAR:32 orang
      TAJUK:
      1. Kemunculan dan Perkembangan Nasionalisme di Asia Tenggara.
      • Takrif imperialisme
      • Faktor-faktor imperialisme.
      HASIL PEMBELAJARAN:Pelajar dapat menyatakan takrif imperialisme serta memahami faktor-faktor imperialisme barat di Asia Tenggara.
      AKTIVITI:
      1. Perbincangan
      2. Membina peta minda
      BBM:Buku teks m/s 1-7
      KBKK:Menganalisis fakto-faktor imperliasme (euro-centric)
      NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Berbangga dengan keistimewaan negara.
      ISTILAH/KONSEP:imperialisme dan imperialis.
      REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai. Namun, guru memastikan pemahaman murid mengenai dasar imeperialisme kerana terdapat sesetengah pelajar yang masih belum faham.
      CATATAN:-


      TARIKH:05 Januari 2011 (Rabu)
      KELAS:4K7 dan 4K8
      MASA:10.55-11.30 a.m (35 minit)
      11.30-12.40 p.m (70 minit)
      BIL. PELAJAR:4K7: 30 orang
      4K8:33 orang
      TAJUK:
      1. Sumbangan Tamadun Mesir, Indus, Hwang Ho dan Mesir Purba.
      HASIL PEMBELAJARAN:Pelajar dapat menyatakan sumbangan setiap tamadun awal secara ringkas.
      AKTIVITI:
      1. Penerangan
      2. Perbincangan
      3. Membina garis masa tamadun awal dunia.
      BBM:Buku teks m/s 2-7
      KBKK:Kemahiran rekacipta dan evolusi teknologi.
      NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Bersikap kreatif dan inovatif.
      ISTILAH/KONSEP:Raja dan teokrasi.
      REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai.
      CATATAN:


      TARIKH:06 Januari 2011 (Khamis)
      KELAS:5K7
      MASA:7.05-8.15 a.m (70 Minit)
      BIL. PELAJAR:32 orang
      TAJUK:
      1. Faktor imperialisme dari aspek penguasaan ekonomi dan politik.
      HASIL PEMBELAJARAN:Pelajar dapat merasionalkan keistimewaan Asia Tenggara yang menarik minat imperialis Barat.
      AKTIVITI:
      1. Perbincangan (Faktor tarikan dan faktor tolakan)
      2. Merumus.
      BBM:Buku teks 5-7.
      KBKK:Sebab dan akibat.
      NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Sedia bertanggungjawab mempertahankan negara.
      ISTILAH/KONSEP:Birokrasi
      REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai. Latihan diberikan untuk mengukuhkan pemahaman murid mengenai tajuk.
      CATATAN:-

      TARIKH:06 Januari 2011 (Khamis)
      KELAS:4K8 dan 4K6
      MASA:9.45-10.55 a.m (70 minit)
      10.55-12.05 a.m (70 minit)
      BIL. PELAJAR:4K8: 33 orang
      4K6: 31 orang.
      TAJUK:
      1. Proses pembentukan tamadun.
      • Ciri-ciri setiap tamadun awal.
      HASIL PEMBELAJARAN:Pelajar dapat memahami proses pembentukan setiap tamadun awal dunia.
      AKTIVITI:
      1. Perbincangan
      2. Melabel peta.-lokasi setiap tamadun
      3. Penerangan
      BBM:Buku teks m/s 9-16
      KBKK:pembangunan lahiriah dan rohaniah dalam setiap tamadun.
      NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Bersikap kepimpinan cemerlang
      ISTILAH/KONSEP:Nomad, polytheistic, tamadun.
      REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai.
      CATATAN:-


      TARIKH:07 Januari 2011 (Jumaat)
      KELAS:4K5 dan 4K7
      MASA:7.05-8.15 a.m (70 minit)
      10.40-11.40 a.m (60 minit)
      BIL. PELAJAR:4K5: 37 orang.
      4K7: 30 orang
      TAJUK:
      1. Proses pembentukan tamadun
      • Ciri-ciri setiap tamadun.
      HASIL PEMBELAJARAN:Pelajar dapat memahami proses pembentukan setiap tamadun awal dunia.
      AKTIVITI:
      1. Melabel peta-lokasi setiap tamadun awal.
      2. Perbincangan
      BBM:Buku teks m/s 9-16
      KBKK:pembangunan lahiriah dan rohaniah dalam setiap tamadun.
      NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Bersikap kepimpinan cemerlang.
      ISTILAH/KONSEP:Nomad, polytheistic, raja.
      REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai.
      CATATAN:-




      No comments:

      Post a Comment