~~~GURU PENJANA TRANSFORMASI NEGARA~~~

Monday, January 17, 2011

RPH MINGGU 2

TARIKH:10 Januari 2011 (Isnin)
KELAS:5K2 dan 5K7
MASA:7.05-8.15 a.m (70 minit)
10.20-11.30 a.m (70 minit)
BIL. PELAJAR:5K2: 30 orang
5K7: 32 orang
TAJUK:
  1. Kemunculan dan perkembangan nasionalisme di Asia Tenggara.
  • Lokasi-lokasi kuasa-kuasa imperialis barat
  • faktor-faktor imperialisme.
HASIL PEMBELAJARAN:Pelajar dapat menyatakan lokasi-lokasi kuasa imperialis di Asia Tenggara serta faktor-faktor mereka menjalankan dasar imperialisme.
AKTIVITI:
  1. Melabel peta:lokasi penguasaan kuasa-kuasa imperialis barat.
  2. Perbincangan dalam mngkaji faktor tolakan dan faktor tarikan.
BBM:Buku teks dan buku rujukan.
KBKK:Kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif.
NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Gerakan membebaskan tanah air.
ISTILAH/KONSEP:imperialisme dan imperialis.
REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai.
CATATAN:Guru mendapat jadual yang baru. Oleh itu, terdapat perubahan kelas yang di ajar.

TARIKH:10 Januari 2011 (Isnin)
KELAS:4K6
MASA:11.30-12.05 p.m (35 minit)
BIL. PELAJAR:31 orang.
TAJUK:
  1. Sumbangan Tamadun Mesir, Indus, Hwang Ho dan Mesir Purba.
    HASIL PEMBELAJARAN:Pelajar dapat menyatakan sumbangan setiap tamadun awal secara ringkas.
    AKTIVITI:
    1. Penerangan
    2. Perbincangan
    3. Membina garis masa tamadun awal dunia.
    BBM:Buku teks 2-7.
    KBKK:Kemahiran rekacipta dan evolusi teknologi.
    NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Bersikap kreatif dan inovatif
    ISTILAH/KONSEP:Raja dan Teokrasi
    REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai.
    CATATAN:-

    TARIKH:11 Januari 2011 (Selasa)
    KELAS:4K6, 4S3 dan 4K5.
    MASA:9.45-10.55 a.m
    10.55-12.05 a.m
    12.05-12.40 p.m
    BIL. PELAJAR:4K6:31 orang
    4S3: 40 orang
    4K5: 37 orang
    TAJUK:
    1. Sumbangan Tamadun Mesir, Indus, Hwang Ho dan Mesir Purba.
    HASIL PEMBELAJARAN:Pelajar dapat menyatakan sumbangan setiap tamadun awal secara ringkas.
    AKTIVITI:
    1. Penerangan
    2. Perbincangan
    3. Membina garis masa tamadun awal dunia.
    BBM:Buku teks m/s 2-7
    KBKK:Kemahiran rekacipta dan evolusi teknologi.
    NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Bersikap kreatif dan inovatif.
    ISTILAH/KONSEP:Raja dan Teokrasi
    REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai.
    CATATAN:4S3 merupakan kelas baru dalam jadual guru. Maka, penerangan secara ringkas dan efektif diberikan.


    TARIKH:12 Januari 2011 (Rabu)
    KELAS:4K5
    MASA:11.30-12.40 a.m (70 minit)
    BIL. PELAJAR:37 orang
    TAJUK:
    1. Sumbangan
    • Merasionalkan pemilihan sungai sebagai lokasi pembentukan tamadun awal.
    HASIL PEMBELAJARAN:Pelajar dapat menyatakan sumbangan setiap tamadun awal secara ringkas serta mengetahui faktor-faktor mengapa masyarakat pada zaman tamadun awal memilih lembah sungai sebagai penempatan kekal.
    AKTIVITI:
    1. Penerangan
    2. Perbincangan
    BBM:Buku teks dan buku rujukan
    KBKK:-
    NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Bersikap kreatif dan inovatif dalam perancangan.
    ISTILAH/KONSEP:Raja dan teokrasi.
    REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai.
    CATATAN:-

    TARIKH:12 Januari 2011 (Rabu)
    KELAS:5K7 dan 5K2.
    MASA:9.45-10.20 a.m (35 minit)
    10.55-11.30 a.m ( 35 minit)
    BIL. PELAJAR:5K7:32 orang
    5K2:30 orang
    TAJUK:
    • Keistimewaan Asia Tenggara yang menarik minat imperialisme Barat.
    • Faktor tarikan dan Faktor tolakan.
    HASIL PEMBELAJARAN:
    1. Pelajar dapat merasionalkan keistimewaan Asia Tenggara yang menarik minat imperialis Barat.
    2. Menganalisis faktor tarikan dan faktor tolakan.
    KBKK:-
    NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Berbangga dengan keistimewaan negara.
    ISTILAH/KONSEP:-
    REFLEKSI:Hasil pembelajaran tercapai.
    CATATAN:-


    TARIKH:12 Januari 2011 (Rabu)
    KELAS:4K5.
    MASA: 11.30-12.40 a.m (70 minit)
    BIL. PELAJAR:37 orang
    TAJUK:
    • Ciri-ciri tamadun Mesir purba, Mesopotamia, Hwang Ho dan Indus.
    HASIL PEMBELAJARAN:
    1. Pelajar dapat mengklasifikasi ciri-ciri setiap tamadun awal.
    AKTIVITI:
    1. Perbincangan
    2. Menyalin nota dari guru.
    3. Perbandingan.
    BBM:Buku teks 11-34.
    KBKK:-
    NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Berinovatif dalam setiap perancangan.
    ISTILAH/KONSEP:Raja, monarki, teokrasi dan mutlak.
    REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai. Dalam sesi perbincangan, guru mengaitkan ciri-ciri dalam setiap tamadun dengan ciri-ciri tamadun secara umum.
    CATATAN:-


    TARIKH:13 Januari 2011 (Khamis)
    KELAS:5K7 dan 5S5
    MASA:7.05-8.15 a.m (70 minit)
    9.45-10.20 a.m (35 minit)
    BIL. PELAJAR:5K7:32 orang
    5S5: 30 orang
    TAJUK:
    • Sistem politik yang diperkenalkan oleh kuasa Barat di Asia Tenggara.
    HASIL PEMBELAJARAN:
    1. Pelajar dapat membandingkan perubahan yang berlaku dalam sistem politik dan pentadbiran sebelum dan selepas kedatangan kuasa barat di setiap negara.
    AKTIVITI:
    1. Penerangan.
    2. Menyalin nota. (Jadual)
    3. Rumusan.
    BBM:Buku teks m/s 9-13 dan buku rujukan
    KBKK:Mengenalpasti faktor perubahan dan impak dari perubahan tersebut.
    NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:semangat menentang penjajah.
    ISTILAH/KONSEP:Birokrasi
    REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai.
    CATATAN:-


    TARIKH:13 Januari 2011 (Khamis)
    KELAS:4S3
    MASA:11.30-12.40 p.m (70 minit)
    BIL. PELAJAR:40 orang.
    TAJUK:
    • Ciri-ciri tamadun Mesir purba, Mesopotamia, Hwang Ho dan Indus.
    HASIL PEMBELAJARAN:
    1. Pelajar dapat mengklasifikasi ciri-ciri setiap tamadun awal.
    AKTIVITI:
    1. Perbincangan
    2. Menyalin nota dari guru.
    3. Perbandingan.
    BBM:Buku teks 11-34.
    KBKK:-
    NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Berinovatif dalam setiap perancangan.
    ISTILAH/KONSEP:Raja, monarki, teokrasi dan mutlak.
    REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai.
    CATATAN:-

    TARIKH:14 Januari 2011 (Jumaat)
    KELAS:5S5
    MASA:7.05-8.15 a.m ( 70 minit)
    BIL. PELAJAR:30 orang
    TAJUK:
    • Pengenalan sistem birokrasi Barat.
    HASIL PEMBELAJARAN:
    1. Pelajar dapat menganalisis kesan pengenalan sistem birokrasi Barat.
    AKTIVITI:
    1. Penerangan.
    2. Perbincangan.
    3. Analisis dan rumusan.
    BBM:Buku teks m/s 8-13
    KBKK:-
    NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Semangat menentang penjajah
    ISTILAH/KONSEP:Birokrasi
    REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai.
    CATATAN:


    TARIKH:14 Januari 2011 (Jumaat)
    KELAS:4K5 dan 4K6
    MASA:9.40-10.40 a.m (60 minit)
    10.40-11.40 a.m (60 minit)
    BIL. PELAJAR:4K5:37 orang
    4K6: 31 orang
    TAJUK:
    • Mengklasifikasi sumbangan setiap tamadun.
    HASIL PEMBELAJARAN:
    1. Pelajar dapat menyatakan sumbangan setiap tamadun awal.
    AKTIVITI:
    1. Menyalin nota.
    2. Penerangan.
    3. Rumusan
    BBM:Buku teks m/s 14-34
    KBKK:-
    NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Bersikap kreatif dan inovatif
    ISTILAH/KONSEP:Raja, monarki, teokrasi, mutlak
    REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai.
    CATATAN:-




    No comments:

    Post a Comment