~~~GURU PENJANA TRANSFORMASI NEGARA~~~

Saturday, January 22, 2011

RPH MINGGU 3

TARIKH:17 Januari 2011 (Isnin)
KELAS:4S5, 4K6 & 4K1
MASA:7.05-8.15 a.m (70 minit)
11.30-12.05 p.m (35 minit)
12.05-12.40 p.m (35 minit)
BIL. PELAJAR:4S5:34/34 orang
4K6:27/27 orang
4K1:33/33 orang
TAJUK:Konsep dan Pengertian Tamadun.
HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
  1. Menyenaraikan ciri-ciri tamadun serta menghuraikan setiap satu ciri.
  2. Membezakan antara pengertian tamadun dari sudut pandangan sarjana Barat dan sarjana Islam.
AKTIVITI:
  1. Menyalin nota.
  2. Penerangan.
  3. Tugasan.
BBM:Buku teks dan buku rujukan.
KBKK:Mencirikan masyarakat yang dianggap bertamadun.
NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Masyarakat yang bersatu dalam organisasi.
ISTILAH/KONSEP:Tamadun,
REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai. Dalam sesi tugasan, guru telah meminta pelajar meneyenaraikan pandangan-pandangan yang telah diutarakan oleh sarjana islam dan barat.
CATATAN:Guru mendapat jadual yang baru. Oleh itu, terdapat perubahan kelas yang di ajar. Guru baru memulakan tajuk yang pertama disebabkan terdapat kelas yang baru pertama kali masuk.

TARIKH:17 Januari 2011 (Isnin)
KELAS:5K7
MASA:10.20-11.30 a.m
BIL. PELAJAR:32/32 orang
TAJUK:
  • Faktor-faktor nasionalisme di Asia Tenggara.
HASIL PEMBELAJARAN:
Dalam P&P ini pelajar dapat:
  1. Menyatakan takrif nasionalisme.
  2. Menyenaraikan faktor-faktor yang mencetuskan nasionalisme di Asia Tenggara.
BBM:Buku teks dan buku rujukan
KBKK:-
NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Sedia berkorban untuk mempertahankan negara.
ISTILAH/KONSEP:Nasionalisme, nasionalis
REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai. Guru mengaitkan pembelajaran dengan tajuk dasar imeperialisme yang telah dijalankan oleh kuasa Barat di Asia Tenggarayang seterusnya telah mencetuskan nasionalisme di rantau tersebut. Namun, masih terdapat beberapa orang pelajar yang masih belum memahami dasar imperialisme Barat. Guru memberi penerangan secara ringkas.
CATATAN:Terdapat sesetengah pelajar di dalam kelas ini yang sering tidak menumpukan perhatian di dalam kelas.

TARIKH:18 Januari 2011 (Selasa)
KELAS:4K6 & 4K5
MASA:9.45-10.55 a.m
12.05-12.40 p.m
BIL. PELAJAR:4K6:27 orang
4K5: 38 orang
TAJUK:
  • Aspek peningkatan Tamadun
HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat :
  1. Menyatakan latar belakang tamadun Yunani, Rom, India dan China.
  2. Mengenalpasti aspek-aspek yang membawa kepada peningkatan tamadun iaitu dari aspek ekonomi, politik dan sosial.
AKTIVITI:
  1. Penerangan.
  2. Menyalin nota.
  3. Tugasan (peta minda/jadual)
BBM:Buku teks dan buku rujukan
KBKK:Kemahiran rekacipta dan evolusi teknologi.
NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Bersikap kreatif dan inovatif.
ISTILAH/KONSEP:Dinasti, demokrasi dan teokrasi
REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai. Dalam sesi tugasan, guru meminta pelajar menyenaraikan setiap sumbangan tamadun awal.
CATATAN:-


TARIKH:18 Januari 2011 (Selasa)
KELAS:4S3
MASA:10.55-12.05 p.m (70 minit)
BIL. PELAJAR:39/39 orang
TAJUK:
  • Konsep dan Pengertian Tamadun
HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
  1. Menyenaraikan ciri-ciri tamadun serta menghuraikan setiap satu ciri.
  2. Membezakan antara pengertian tamadun dari sudut pandangan sarjana Barat dan sarjana Islam.
AKTIVITI:
  1. Penerangan
  2. Perbincangan
  3. Tugasan
BBM:Buku teks dan buku rujukan
KBKK:-
NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Bersikap kreatif dan inovatif dalam perancangan.
ISTILAH/KONSEP:Raja dan teokrasi.
REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai. Guru mengimbas kembali mengenai latar belakang zaman prasejarah dan seterusnya perbandingan antara tahap-tahap dalam zaman tersebut.
CATATAN:-

TARIKH:19 Januari 2011 (Rabu)
KELAS:5K7
MASA:9.45-10.20 a.m (35 minit)
BIL. PELAJAR:5K7:29/32 orang
TAJUK:
  • Faktor-faktor nasionalisme di Asia Tenggara.
HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat :
  1. Menyenaraikan faktor-faktor yang mencetuskan nasionalisme.
KBKK:-
NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Mempertahankan kedaulatan negara
ISTILAH/KONSEP:Nasionalis, nasionalisme
REFLEKSI:Hasil pembelajaran tercapai. Dalam sesi tugasan, guru menggunakan rajah untuk merangsang pelajar menganalisis setiap satu faktor.
CATATAN:-


TARIKH:19 Januari 2011 (Rabu)
KELAS:4K5.
MASA: 11.30-12.40 a.m (70 minit)
BIL. PELAJAR:37/38 orang
TAJUK:
  • Aspek peningkatan tamadun
HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
  1. Membuat perbandingan aspek peningkatan tamadun dari segi politik dalam konteks perundangan.
AKTIVITI:
  1. Perbincangan
  2. Menyalin nota dari guru.
  3. Perbandingan.
BBM:Buku teks dan buku rujukan.
KBKK:-
NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Bersama membina kegemilangan negara
ISTILAH/KONSEP:Raja, monarki, teokrasi dan mutlak.
REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai.
CATATAN:-


TARIKH:20 Januari 2011 (Khamis)
KELAS:5K7
MASA:7.05-8.15 a.m (70 minit
BIL. PELAJAR:5K7:28/32 orang
TAJUK:
  • Perkembangan nasionalisme
HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
  1. Mengkaji perkembangan nasionalisme di Asia Tenggara. (Fokus di Filiphina)
  2. Menyenaraikan tokoh-tokoh nasionalis di setiap negara.
AKTIVITI:
  1. Penerangan.
  2. Menyalin nota. (Jadual)
  3. Rumusan.
BBM:Buku teks dan buku rujukan
KBKK:Tujuan perjuangan tokoh.
NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:semangat menentang penjajah.
ISTILAH/KONSEP:nasionalis
REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai. Guru menceritakan perkembangan nasionalisme pada peringkat awal (tahap 1) dan seterusnya tahap 2. Guru juga meminta pelajar membandingakan tahap 1 dan kedua.
CATATAN:-


TARIKH:13 Januari 2011 (Khamis)
KELAS:4S5 & 4S3
MASA:11.30-12.40 p.m (70 minit)
BIL. PELAJAR:4S5: 34/34 orang
4S3: 37/39 orang
TAJUK:
  • Ciri-ciri Tamadun. (petempatan kekal)
HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
  1. Menyenaraikan sebanyak mungkin faktor yang menentukan pemilihan sungai bagi proses pertumbuhan tamadun.
AKTIVITI:
  1. Perbincangan
  2. Menyalin nota dari guru.
  3. Melabel peta.
BBM:Buku teks dan buku rujukan.
KBKK:-
NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Berinovatif dalam setiap perancangan.
ISTILAH/KONSEP:nomad, urbanisasi
REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai. Guru meminta pelajar melabel peta bagi menunjukkan setiap lokasi tamadun awal yang bermula di lembah sungai.
CATATAN:-

TARIKH:21 Januari 2011 (Jumaat)
KELAS:4K1
MASA:7.05-8.15 a.m ( 70 minit)
BIL. PELAJAR:31/33 orang
TAJUK:
  • Ciri-ciri Tamadun (petempatan kekal)
HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
  1. Menyenaraikan sebanyak mungkin faktor yang menentukan pemilihan sungai bagi proses pertumbuhan tamadun.
AKTIVITI:
  1. Penerangan.
  2. Perbincangan.
  3. Analisis dan rumusan.
BBM:Buku teks dan buku rujukan
KBKK:-
NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Berinovatif dalam setiap perancangan.
ISTILAH/KONSEP:nomad, urbanisasi
REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai. Guru meminta pelajar melabel peta bagi menunjukkan setiap lokasi tamadun awal yang bermula di lembah sungai.
CATATAN:-


TARIKH:21 Januari 2011 (Jumaat)
KELAS:4K5 dan 4K6
MASA:9.40-10.40 a.m (60 minit)
10.40-11.40 a.m (60 minit)
BIL. PELAJAR:4K5:38/38 orang
4K6: 26/27 orang
TAJUK:
  • Aspek peningkatan tamadun (politik)
HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
  1. Membuat perbandingan aspek peningakatan tamadun dalam setiap tamadun dalam konteks perluasan kuasa.
AKTIVITI:
  1. Menyalin nota.
  2. Penerangan.
  3. Rumusan
BBM:Buku teks dan buku rujukan.
KBKK:-
NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Patuh kepada peraturan dan undang-undang
ISTILAH/KONSEP:Republik, demokrasi, colasseum
REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai.
CATATAN:-

TARIKH:22 Januari 2011 (Sabtu Ganti)
KELAS:4S5, 4K6 & 4K1
MASA:7.05-8.05 a.m
10.50-11.20 a.m
11.20-11.50 a.m
BIL.PELAJAR:4S5:33/34 orang
4K6: 26/27 orang
4K1: 33 orang.
TAJUK:
  • Sumbangan Tamadun Mesopotamia dan Mesir Purba
HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
  1. Mengklasifikasikan sumbangan tamadun Mesopotamia dan Mesir Purba.
AKTIVITI:
  1. Penerangan
  2. Perbincangan
BBM:Buku teks dan buku rujukan
KBKK:-
NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Berinovatif dalam setiap perancangan
ISTILAH/KONSEP-
REFLEKSI KENDIRI:-


No comments:

Post a Comment