~~~GURU PENJANA TRANSFORMASI NEGARA~~~

Monday, February 14, 2011

RPH MINGGU 6

TARIKH:07 Februari 2011 (Isnin)
KELAS:4S5, 4K6 & 4K1
MASA:7.05-8.15 a.m (70 minit)
11.30-12.05 p.m (35 minit)
12.05-12.40 p.m (35 minit)
BIL. PELAJAR:4S5:34/34 orang
4K6:21/28 orang
4K1:30/33 orang
TAJUK:Aspek Peningkatan Tamadun (Yunani, Rom, India dan China)
HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
    1. Membuat perbandingan setiap tamadun dalam aspek peningkatan tamadun dalam aspek pemerintahan dan pentadbiran.
    AKTIVITI:
    1. Menyalin nota.
    2. Penerangan.
    BBM:Buku teks dan buku rujukan.
    KBKK:
    1. Mencirikan
    2. Membanding beza
    NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Masyarakat yang bersatu dalam organisasi.
    ISTILAH/KONSEP:Oligarki, aristokrasi, tirani, diktator, demokrasi, republik
    REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai. Pelajar dapat membanding beza sistem pemerintahan dan pentadbiran yang telah diamalkan oleh setiap tamadun.

    TARIKH:07 Februari 2011 (Isnin)
    KELAS:5K7
    MASA:10.20-11.30 a.m
    BIL. PELAJAR:11/32 orang
    TAJUK:BAB 2: Nasionalisme di Malaysia sehingga Perang Dunia Kedua.
    • Perjuangan pemimpin tempatan (Rentap dan Linggir)
    HASIL PEMBELAJARAN:
    Dalam P&P ini pelajar dapat:
    1. Mengetahui latar belakang pemimpin tempatan dari aspek sebab-sebab penentangan mereka.
    2. Menganalisis peristiwa penentangan pejuang tempatan terhadap pihak penjajah di setiap negeri.
      BBM:Buku teks dan buku rujukan
      KBKK:
      1. Menganalisis
      NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Sedia berkorban untuk mempertahankan negara.
      ISTILAH/KONSEP:Nasionalisme, nasionalis
      REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai. Pelajar dapat mengetahui latar belakang setipa tokoh serta menganalisis sebab penentangan mereka menentang penjajah.

      TARIKH:08 Februari 2011 (Selasa)
      KELAS:4K6, 4S3 & 4K5
      MASA:9.45-10.55 a.m
      10.55-12.05 a.m
      12.05-12.40 p.m
      BIL. PELAJAR:4K6:-
      4S3; 38/40 orang
      4K5: 35/38 orang
      TAJUK:
      • Aspek peningkatan Tamadun (Sistem pemerintahan dan pentadbiran & Perundangan)
      HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat :
      1. Membuat perbandingan setiap tamadun dalam aspek peningkatan tamadun pada sudut pemerintahan dan pentadbiran serta aspek perundangan.
        AKTIVITI:
        1. Penerangan.
        2. Menyalin nota.
        3. Perbincangan
        BBM:Buku teks dan buku rujukan
        KBKK:
        1. Mencirikan
        2. Menganalisis
        NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Bersikap kreatif dan inovatif.
        ISTILAH/KONSEP:aristokrasi, republik, demokrasi, konsul
        REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai. Pelajar dapat membuat perbandingan dlam aspek pemerintahan dan pentadbiran serta perundangan dalam setipa tamadun. pelajar juga dapat menganalisis ciri-ciri pemerintahan yang telah diamalkan oleh masyarakat dlaam tamadun awal.
        CATATAN:Waktu kelas 4K6 adalah sesi perhimpunan tingkatan empat.


        TARIKH:09 Februari 2011 (Rabu)
        KELAS:5K7
        MASA:9.45-10.20 a.m (35 minit)
        BIL. PELAJAR:5K7:29/32 orang
        TAJUK:
        • Perjuangan tokoh-tokoh tempatan
        HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat :
        1. Mengetahui latar belakang serta peristiwa perjuangan tokoh-tokoh tempatan.
        KBKK:
        1. Mencirikan
        2. Menganalisis
        NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Mempertahankan kedaulatan negara
        ISTILAH/KONSEP:Nasionalis, nasionalisme
        REFLEKSI:Hasil pembelajaran tercapai. Dalam sesi tugasan, guru menggunakan rajah untuk merangsang pelajar menganalisis setiap satu tokoh.
        CATATAN:-


        TARIKH:09 Februari 2011 (Rabu)
        KELAS:4K5.
        MASA: 11.30-12.40 a.m (70 minit)
        BIL. PELAJAR:37/38 orang
        TAJUK:
        • Aspek peningkatan tamadun (Seni bina & Sains dan Teknologi)
        HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
        1. Membuat perbandingan aspek peningkatan tamadun dari segi politik dalam konteks seni bina dan sains dan teknologi.
        AKTIVITI:
        1. Perbincangan
        2. Menyalin nota dari guru.
        3. Perbandingan.
        BBM:Buku teks dan buku rujukan.
        KBKK:
        1. Membandingkan
        2. Menganalisis
        NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Bersama membina kegemilangan negara
        ISTILAH/KONSEP:Raja, monarki, teokrasi dan mutlak.
        REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai.

        TARIKH:10 Februari 2011 (Khamis)
        KELAS:5K7
        MASA:7.05-8.15 a.m (70 minit
        BIL. PELAJAR:5K7:23/32 orang
        TAJUK:
        • Perjuangan pemimpin tempatan. (Sebab-sebab penentangan)
        HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
        1. Mengkaji sebab-sebab penentangan pemimpin-pemimpin tempatan di setiap tempat.
        AKTIVITI:
        1. Penerangan.
        2. Menyalin nota. (Jadual)
        3. Rumusan.
        BBM:Buku teks dan buku rujukan
        KBKK:
        1. Mencirikan
        2. Menganalisis
        NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:semangat menentang penjajah.
        ISTILAH/KONSEP:nasionalis
        REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai. Guru menceritakan serba sedikit mengenai tokoh-tokoh tempatan. Kesemua mereka mempunyai sebab-sebab yang sama menentang British dan di antaranya ialah disebabkan dasar pentadbiran British dan kehilangan kuasa dan pengaruh pembesar tempatan.
        CATATAN:-


        TARIKH:10 Februari 2011 (Khamis)
        KELAS:4S5 & 4S3
        MASA:11.30-12.40 p.m (70 minit)
        BIL. PELAJAR:4S5: 32/34 orang
        4S3: 40/40 orang
        TAJUK:
        • Aspek Peningkatan Tamadun (Perundangan dan perluasan kuasa)
        HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
        1. Membandingkan aspek perundangan dan perluasan kuasa dalam setiap tamadun.
        AKTIVITI:
        1. Perbincangan
        2. Menyalin nota dari guru.
        3. Menganalisis
        BBM:Buku teks dan buku rujukan.
        KBKK:
        1. Mencirikan.
        2. Membandingkan
        NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Berinovatif dalam setiap perancangan.
        ISTILAH/KONSEP:nomad, urbanisasi
        REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai. Guru meminta pelajar menambah maklumat untuk mengetahui dengan lebih lanjut mengenai tokoh-tokoh perluasan kuasa dalam setiap tamadun seperti Alexander The Great, Augustus Caesar, Shih Huan Ti dan sebagainya.

        TARIKH:11 Februari 2011 (Jumaat)
        KELAS:4K1, 4K5 dan 4K6
        MASA:7.05-8.15 a.m ( 70 minit)
        9.40-10.40 a.m (60 minit)
        10.40-11.40 a.m (60 minit)
        BIL. PELAJAR:4K1:31/33 orang
        4K5:38/38 orang
        4K6: 28/30 orang
        TAJUK:
        • Aspek Peningkatan Tamadun (Pendidikan)
        HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
        1. Membandingkan sistem pendidikan di dalam setiap tamadun.
        AKTIVITI:
        1. Penerangan.
        2. Perbincangan.
        3. Analisis dan rumusan.
        BBM:Buku teks dan buku rujukan
        KBKK:
        1. Mencirikan.
        2. Membandingkan
        NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Kejituan idea membentuk negara
        ISTILAH/KONSEP:-
        REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai. Pelajar dapat membandingkan sistem pendidikan di dalam setiap tamadun. Selain itu, pelajar dapat mengetahui ilmuwan dan tokoh-tokoh penting lahir dari pelaksanaan sistem pendidikan dalam tamadun tersebut contohnya Herodotus, Plato dan Aristotle.


        TARIKH:12 Februari 2011 (Sabtu Ganti)
        KELAS:4K6, 4S3 & 4K5
        MASA:7.05-8.05 a.m
        10.50-11.20 a.m
        11.20-11.50 a.m
        BIL.PELAJAR:4S5:33/34 orang
        4K6: 26/27 orang
        4K1: 33 orang.
        TAJUK:
        • Aspek peningkatan Tamadun (Sistem sosial, falsafah dan sains dan teknologi)
        HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
        1. Mengetahui perkembangan ilmu serta tokoh-tokoh penting dalam setiap tamadun.
        AKTIVITI:
        1. Penerangan
        2. Perbincangan
        3. Tugasan
        BBM:Buku teks dan buku rujukan
        KBKK:
        1. Menganalisis
        NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Bersama membina kegemilangan negara.
        REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai. Pemahaman pelajar dalam perbincangan di uji dalam sesi tugasan.


        No comments:

        Post a Comment