~~~GURU PENJANA TRANSFORMASI NEGARA~~~

Saturday, February 19, 2011

RPH MINGGU 7

TARIKH:14 Februari 2011 (Isnin)
KELAS:4S5, 4K6 & 4K1
MASA:7.05-8.15 a.m (70 minit)
11.30-12.05 p.m (35 minit)
12.05-12.40 p.m (35 minit)
BIL. PELAJAR:4S5:34/34 orang
4K6:20/30 orang
4K1:20/33 orang
TAJUK:Aspek Peningkatan Tamadun (Yunani, Rom, India dan China)
HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
    1. Membuat perbandingan setiap tamadun dalam aspek peningkatan tamadun dalam aspek sistem sosial dan seni bina.
    AKTIVITI:
    1. Menyalin nota.
    2. Penerangan.
    BBM:Buku teks dan buku rujukan.
    KBKK:
    1. Mencirikan
    2. Membanding beza
    NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Masyarakat yang bersatu dalam organisasi.
    ISTILAH/KONSEP:sistem kasta, patrician, peblian
    REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai. Pelajar dapat membanding beza sistem sistem sosial dan seni bina dalam setiap tamadun. Guru turut bersama dengan pelajar membincngkan latihan topikal dalam bab ini.

    TARIKH:14 Februari 2011 (Isnin)
    KELAS:5K7
    MASA:10.20-11.30 a.m
    BIL. PELAJAR:24/32 orang
    TAJUK:BAB 2: Nasionalisme di Malaysia sehingga Perang Dunia Kedua.
    • Gerakan Nasionalisme sehingga Perang Dunia Kedua.
    HASIL PEMBELAJARAN:
    Dalam P&P ini pelajar dapat:
    1. Mengetahui latar belakang gerakan nasinonalisme yang disemarakkan melalui beberapa pertubuhan dan persatuan.
    2. Mengetahui latar belakang Gerakan Islah dan matlamatnya.
      BBM:Buku teks dan buku rujukan
      KBKK:
      1. Menganalisis
      NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Sedia berkorban untuk mempertahankan negara.
      ISTILAH/KONSEP:Nasionalisme, nasionalis
      REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai.

      TARIKH:15 Februari 2011 (Selasa)
      CATATAN;Cuti umum Maulidur Rasul.

      TARIKH:16 Februari 2011
      CATATAN;Perhimpunan Tingkatan 5

      TARIKH:16 Februari 2011 (Rabu)
      KELAS:4K5.
      MASA: 11.30-12.40 a.m (70 minit)
      BIL. PELAJAR:35/38 orang
      TAJUK:
      • Aspek peningkatan tamadun (Sistem sosial)
      HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
      1. Membuat perbandingan aspek peningkatan tamadun dari segi politik dalam konteks sistem sosial)
      AKTIVITI:
      1. Perbincangan
      2. Menyalin nota dari guru.
      3. Perbandingan.
      BBM:Buku teks dan buku rujukan.
      KBKK:
      1. Membandingkan
      2. Menganalisis
      NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Bersatu padu dalam menjaga kemakmuran masyarakat
      ISTILAH/KONSEP:sistem kasta, patrician, plebian
      REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai. Pelajar dapat membandingkan sistem sosial dalam setiap tamadun.

      TARIKH:17 Februari 2011 (Khamis)
      KELAS:5K7
      MASA:7.05-8.15 a.m (70 minit
      BIL. PELAJAR:5K7:21/32 orang
      TAJUK:
      • Gerakan Islah dalam meningkatkan minda bangsa (Majalah dan akhbar serta isu yang dibangkitkan)
      HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
      1. Mengkaji kemunculan akhbar dan majalah serta isu yang dibangkitkan dalam menjadi pemangkin gerakan nasionalisme di Tanah Melayu sehingga Perang Dunia Kedua.
      AKTIVITI:
      1. Penerangan.
      2. Menyalin nota. (Jadual)
      3. Rumusan.
      BBM:Buku teks dan buku rujukan
      KBKK:
      1. Mencirikan
      2. Menganalisis
      NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:semangat menentang penjajah.
      ISTILAH/KONSEP:nasionalis
      REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai.
      CATATAN:Terdapat pelajar yang kurang memberikan perhatian dalam sesi pengajaran.


      TARIKH:17 Februari 2011 (Khamis)
      KELAS:4S5 & 4S3
      MASA:11.30-12.40 p.m (70 minit)
      BIL. PELAJAR:4S5: 32/34 orang
      4S3: 38/40 orang
      TAJUK:
      • Aspek Peningkatan Tamadun (Sistem sosial dan seni bina)
      HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
      1. Membandingkan sistem sosial dan seni bina dalam setiap tamadun.
      AKTIVITI:
      1. Perbincangan
      2. Menyalin nota dari guru.
      3. Menganalisis
      BBM:Buku teks dan buku rujukan.
      KBKK:
      1. Mencirikan.
      2. Membandingkan
      NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Berinovatif dalam setiap perancangan.
      ISTILAH/KONSEP:nomad, urbanisasi
      REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai. Guru meminta pelajar menambah maklumat untuk mengetahui dengan lebih lanjut mengenai seni bina dalam setiap tamadun seperti Tembok besar Cina, Collaseum dan sebagainya.

      TARIKH:18 Februari 2011 (Jumaat)
      KELAS:4K1, 4K5 dan 4K6
      MASA:7.05-8.15 a.m ( 70 minit)
      9.40-10.40 a.m (60 minit)
      10.40-11.40 a.m (60 minit)
      BIL. PELAJAR:4K1:32/33 orang
      4K5:35/38 orang
      4K6: 28/30 orang
      TAJUK:
      • Aspek Peningkatan Tamadun (falsafah)
      HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
      1. Membandingkan falsafah serta tokoh-tokoh falsafah dalam setiap tamadun.
      AKTIVITI:
      1. Penerangan.
      2. Perbincangan.
      3. Analisis dan rumusan.
      BBM:Buku teks dan buku rujukan
      KBKK:
      1. Mencirikan.
      2. Membandingkan
      NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Kejituan idea membentuk negara
      ISTILAH/KONSEP:-
      REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai. Pelajar dapat membandingkan perkembangan ilmu falsafah di dalam setiap tamadun. Selain itu, pelajar dapat mengetahui ilmuwan dan tokoh-tokoh falsafah penting lahir tamadun tersebut contohnya Herodotus (Bapa sejarah), Plato dan Aristotle.




      No comments:

      Post a Comment