~~~GURU PENJANA TRANSFORMASI NEGARA~~~

Friday, April 8, 2011

RPH MINGGU 14
































TARIKH:04 April 2011 (Isnin)
KELAS:4S5
MASA:7.05-8.15 a.m (70 minit)
BIL. PELAJAR:4S5:34/34 orang
TAJUK:

  • Hubungan antara Kerajaan Agraria dan Kerajaan Maritim(konsep saling bergantungan dan melengkapi.)
HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:

  1. Meghuraikan ciri-ciri kerajaan Agraria dan Maritim.

  2. Mengenalpasti konsep saling bergantungan di antara kerajaan Agraria dan maritim.
AKTIVITI:

  1. Penerangan.

  2. Perbincangan

  3. Pembentangan
BBM:Buku teks dan buku rujukan.
KBKK:

  1. Menganalisis
REFLEKSI KENDIRI:Sesi Pembentangan diteruskan. Sesi soal jawab berjalan dengan lancar. Sebarang kemusyikilan pelajar mengenai tajuk diterangkan oleh guru dengan lebih lanjut. Hasil pembelajaran tercapai.





























TARIKH:04 April 2011 (Isnin)
KELAS:5K7
MASA:9.45 -10.55 a.m (70 minit)
BIL.PELAJAR:25/29 orang
TAJUK:Bab 4: Malayan Union (Kandungan Perlembagaan)
HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat :

  1. Menyatakan ciri-ciri gagasan Malayan Union 1946.

  2. Menghuraikan isi-isi Perjanjian Malayan Union 1946.

    BBM:Buku teks dan buku rujukan
    KBKK:

    1. Menganalisis

    2. Perbincangan
    REFLEKSI KENDIRIHasil pembelajaran kurang tercapai. Pelajar kurang menunjukkan minat dalam tajuk ini. Guru menerangkan secara ringkas mengenai latar belakang MU dan keadaan Tanah Melayu pada awal penubuhannya.





























    TARIKH:04 April 2011 (Isnin)
    KELAS:4K6
    MASA:11.30-12.05 a.m (35 minit)
    BIL. PELAJAR:29/30 orang
    TAJUK:

    • Pengaruh Hindu Buddha dalam kesenian dan kesusasteraan.
    HASIL PEMBELAJARAN: Dalam P&P ini pelajar dapat:

    1. Mengetahui cara-cara kedatangan agama Hindu Buddha ke dalam kerajaan awal Asia Tenggara.

      BBM:Buku teks dan buku rujukan
      KBKK:

      1. Menganalisis

      2. Perbincangan
      REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai.











      TARIKH:05 April 2011 (Selasa)
      MASA:7.05-8.15 a.m (70 minit)
      AKTIVITI:PERHIMPUNAN SEKOLAH
































      TARIKH:05 April 2011 (Selasa)
      KELAS:4K6
      MASA:9.45-10.55 a.m (70 minit)
      BIL. PELAJAR:4K6:30/30 orang
      TAJUK:

      • Pengaruh Agama Hindu Buddha dalam kerajaan awal di Asia Tenggara.
      HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:

      1. Menyatakan cara kedatangan agama Hindu-Buddha ke Asia Tenggara.

        AKTIVITI:

        1. Perbincangan
        BBM:Buku teks dan buku rujukan
        KBKK:

        1. Menganalisis
        REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai.
































        TARIKH:05 April 2011 (Selasa)
        KELAS:5K6
        MASA:11.30-12.40 p.m(70 minit)
        BIL. PELAJAR:34/38 orang
        TAJUK:

        • Gerakan nasionalisme sehingga Perang Dunia Kedua.
        HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat :

        1. Menyatakan faktor-faktor yang menyumbang kepada perkembangan gerakan nasionalisme.

        2. Menyenaraikan tokoh-tokoh yang terlibat dalam Gerakan Islah.

        3. Menghuraikan perjuangan gerakan Islah.
        KBKK:

        1. Menganalisis

        2. Mencirikan
        NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Sedia mempertahankan maruah bangsa
        ISTILAH/KONSEP:Gerakan Islah, Kaum Muda, Kaum Tua, Pan Islamisme.
        REFLEKSI:Hasil pembelajaran tercapai. Pelajar menunjukkan minat dalam menetahui gerakan nasionalisme yang berlaku di Tanah Melayu di mana perjuangan tokoh-tokoh tempatan yang telah dipelajari sebelum telah diteruskan oleh golongan intelektual pada masa tersebut.






































        TARIKH:06 April 2011 (Rabu)
        KELAS:5K6
        MASA:8.15-9.25 p.m (70 minit)
        BIL. PELAJAR:34/38 orang
        TAJUK:

        • Kesedaran Tentang Pembinaan Negara dan Bangsa.
        HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:

        1. Mentakrifkan konsep negara dan bangsa.

        2. Menyenaraikan ciri-ciri negara dan bangsa.

        3. Menerangkan latar belakang pembinaan negara Jerman dan Itali.

          AKTIVITI:

          1. Perbincangan

          2. Menyalin nota dari guru.

          3. Rumusan
          BBM:Buku teks dan buku rujukan.
          KBKK:

          1. Menganalisis

          2. Mencirikan
          NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Kebanggaan warisan bangsa dan negara -menyanjung warisan bangsa.
          ISTILAH/KONSEP:Negara, Bangsa, Negara Bangsa, real politics.
          REFLEKSI KENDIRI:Hasil Pembelajaran tercapai. Pelajar memberi perhatian dalam tajuk ini. Guru mengaitkan tajuk dengan peristiwa negara kita iaitu Malaysia dlam prosesnya mencapai kemerdekaan.





























          TARIKH:06 April 2011 (Rabu)
          KELAS:5K7
          MASA:10.55-11.30 a.m (35 minit)
          BIL. PELAJAR:21/29 orang
          TAJUK:

          • Malayan Union (Penentangan orang Melayu terhadap Malayan Union)
          HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:

          1. Menceritakan penentangan orang Melayu terhadap malayan Union.

          2. Menghuraikan sebab-sebab penentangan orang Melayu terhadap Malayan Union.
          AKTIVITI:

          1. Perbincangan

          2. Menyalin nota.

          3. Latihan
          BBM:Buku teks dan buku rujukan
          REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran kurang tercapai. Pelajar kurang memberi perhatian ketika sesi pnp. Objektif diteruskan pada pnp seterusnya.





























          TARIKH:06 April 2011 (Rabu)
          KELAS:4K1
          MASA:12.05-12.40 p.m (35 minit)
          BIL. PELAJAR:30/33 orang
          TAJUK:

          • Kerajaan Agraria dan Maritim
          HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:

          1. Membincangkan aspek saling bergantungan di antara kerajaan Agraria dan Maritim.
          AKTIVITI:

          1. Perbincangan
          BBM:Buku teks dan buku rujukan.
          REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai.






































          TARIKH:07 April 2011 (Khamis)
          KELAS:4K6
          MASA:8.15-9.25 a.m ( 70 minit)
          BIL. PELAJAR:30/30 orang
          TAJUK:

          • Pengaruh Agama Hindu Buddha dalam sistem pemerintahan dan pentadbiran.
          HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:

          1. Menghuraikan pengaruh Hindu Buddha dalam kesusasteraan dan kesenian.
          AKTIVITI:

          1. Perbincangan.

          2. Menyalin nota.

          3. Menganalisis kertas soalan SPM tahun-tahun lepas.
          BBM:Buku teks dan buku rujukan
          KBKK:

          1. Menganalisis
          NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Menghargai dan memelihara warisan negara.
          ISTILAH/KONSEP:orde-kosmos, dewaraja
          REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai. Pelajar menunjukkan minat dalam tajuk ini. Guru menyediakan bahan cetakan untuk pelajar iaitu soalan SPM sebenar tahun 2007 yang merangkumi tajuk ini. Hal ini dapat mendedahkan pelajar dengan format kertas soalan SPM sebenar.



































          TARIKH:07 April 2011 (Khamis)
          KELAS:4S5 & 4S3
          MASA:10.55-11.30 p.m (35 minit) 11.30-12.40 p.m (70 minit)
          TAJUK:

          • Pengaruh Agama Hindu dan Buddha dalam sistem pemerintahan dan pentadbiran.
          HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:

          1. Menghuraikan pengaruh agama Hindu Buddha dalam sistem pemerintahan dan pentadbiran masyarakat awal Asia Tenggara.
          AKTIVITI:

          1. Pembentangan

          2. Rumusan.
          BBM:Buku teks dan buku rujukan.
          KBKK:

          1. Menyenaraikan

          2. Menganalisis
          NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Menghargai dan memelihara warisan negara kita.
          ISTILAH/KONSEP:dewa raja, orde kosmos
          REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai. Pelajar menunjukkan minat dalam sesi soal jawab dan memberi perhatian ketika sesi pembentangan.
































          TARIKH:08 April 2011 (Jumaat) 5K6
          MASA:8.50-9.25 a.m (35 minit)
          BIL.PELAJAR37/38 orang
          TAJUK:

          • Kesedaran Pembinaan Negara dan Bangsa.
          HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:

          1. Menerangkan latar belakang pembinaan negara bangsa Jerman , Itali dan Madinah.
          AKTIVITI:

          1. Pembentangan

          2. Perbincangan
          BBM:Buku teks dan buku rujukan
          KBKK:

          1. Menganalisis

          2. Merumus
          NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Menyanjung warisan bangsa
          REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai.

          No comments:

          Post a Comment