~~~GURU PENJANA TRANSFORMASI NEGARA~~~

Thursday, March 31, 2011

RPH MINGGU 13
































TARIKH:28 Mac 2011 (Isnin)
KELAS:4S5
MASA:7.05-8.15 a.m (70 minit)
BIL. PELAJAR:4S5:34/34 orang
TAJUK:

  • Ciri-ciri kerajaan Agraria dan Maritim
HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:

  1. Menghuraikan ciri-ciri kerajaan Agraria dan Maritim.
AKTIVITI:

  1. Penerangan.

  2. Perbincangan

  3. Pembentangan
BBM:Buku teks dan buku rujukan.
KBKK:

  1. Menganalisis
REFLEKSI KENDIRI:Pelajar dibahagikan beberapa kumpulan untuk membuat pembentangan. Sesi soal jawab berjalan dengan lancar. Sebarang kemusyikalan pelajar mengenai tajuk diterangkan oleh guru dengan lebih lanjut. Namun demikian, terdapat dua lagi kumpulan yang belum membuat pembentanagan.





























TARIKH:28 Mac 2011 (Isnin)
KELAS:5K7
MASA:9.45 -10.55 a.m (70 minit)
BIL.PELAJAR:29/32 orang
TAJUK:

  • Warisan Negeri-negeri Melayu
HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat :

  1. Menyenaraikan ciri-ciri penting dalam Undang-undang Tubuh Kerajaan Johor.

  2. Menghuraikan Sistem Jemaah Menteri di Kelantan.
BBM:Buku teks dan buku rujukan
KBKK:

  1. Menganalisis

  2. Perbincangan
REFLEKSI KENDIRIHasil pembelajaran kurang tercapai. Terdapat enam orang pelajar yang tidak menumpukan perhatian dan membuat bising sehingga menganggu proses pnp. Objektif akan disambung pada pnp yang seterusnya.





























TARIKH:28 Mac 2011 (Isnin)
KELAS:4K6
MASA:11.30-12.05 a.m (35 minit)
BIL. PELAJAR:29/30 orang
TAJUK:

  • Kerajaan Agraria dan Maritim.
HASIL PEMBELAJARAN: Dalam P&P ini pelajar dapat:

  1. Menghuraikan ciri-ciri kerajaan Agraria dan Maritim.

    BBM:Buku teks dan buku rujukan
    KBKK:

    1. Menganalisis

    2. Perbincangan

    3. Pembentangan
    REFLEKSI KENDIRI:Pelajar dibahagikan beberapa kumpulan untuk membuat pembentangan mengenai tajuk. Hal ini dapat meningkatkan lagi pemahaman pelajar menegani tajuk sekaligus menggalakkan sesi soal jawab di kalangan pelajar. Hasil pembelajaran tercapai.






































    TARIKH:29 Mac 2011 (Selasa)
    KELAS:4S3
    MASA:7.05-8.15 p.m (70 minit)
    BIL. PELAJAR:36/40 orang
    TAJUK:

    • Kerajaan Agraria dan Maritim.

      HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat :

      1. Menghuraikan ciri-ciri kerajaan Agraria dan Maritim.


          AKTIVITI:

          1. Penerangan.

          2. Perbincangan

          3. Pembentangan
          BBM:Buku teks dan buku rujukan
          KBKK:

          1. Menganalisis
          NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Berbangga dengan aset negara
          ISTILAH/KONSEP:agraria, maritim
          REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai. Pelajar membuat pembentangan di hadapan guru dan pelajar lain. sesi soal jawab berlaku di antara pelajar.
































          TARIKH:29 Mac 2011 (Selasa)
          KELAS:4K6
          MASA:9.45-10.55 a.m (70 minit)
          BIL. PELAJAR:4K6:30/30 orang
          TAJUK:

          • Pengaruh Agama Hindu Buddha dalam kerajaan awal di Asia Tenggara.
          HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:

          1. Menyatakan cara kedatangan agama Hindu-Buddha ke Asia Tenggara.

            AKTIVITI:

            1. Perbincangan
            BBM:Buku teks dan buku rujukan
            KBKK:

            1. Menganalisis
            REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai.
































            TARIKH:29 Mac 2011 (Selasa)
            KELAS:5K6
            MASA:11.30-12.40 p.m(70 minit)
            BIL. PELAJAR:34/38 orang
            TAJUK:

            • Gerakan nasionalisme sehingga Perang Dunia Kedua.
            HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat :

            1. Menyatakan faktor-faktor yang menyumbang kepada perkembangan gerakan nasionalisme.

            2. Menyenaraikan tokoh-tokoh yang terlibat dalam Gerakan Islah.

            3. Menghuraikan perjuangan gerakan Islah.
            KBKK:

            1. Menganalisis

            2. Mencirikan
            NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Sedia mempertahankan maruah bangsa
            ISTILAH/KONSEP:Gerakan Islah, Kaum Muda, Kaum Tua, Pan Islamisme.
            REFLEKSI:Hasil pembelajaran tercapai. Pelajar menunjukkan minat dalam menetahui gerakan nasionalisme yang berlaku di Tanah Melayu di mana perjuangan tokoh-tokoh tempatan yang telah dipelajari sebelum telah diteruskan oleh golongan intelektual pada masa tersebut.






































            TARIKH:30 Mac 2011 (Rabu)
            KELAS:5K6
            MASA:10.55-11.30 p.m (35 minit)
            BIL. PELAJAR:34/38 orang
            TAJUK:

            • Gerakan Islah
            HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:

            1. Menyenaraikan tokoh yang terlibat dalam Gerakan Islah.

            2. Menyenaraikan akhbar yang berperanan dalam gerakan nasionalisme.

            3. Menghuraikan perjuangan gerakan Islah.

              AKTIVITI:

              1. Perbincangan

              2. Menyalin nota dari guru.

              3. Perbandingan.
              BBM:Buku teks dan buku rujukan.
              KBKK:

              1. Menganalisis

              2. Membanding beza
              NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Hidup bersatu padu dan sedia mempertahankan maruah bangsa.
              ISTILAH/KONSEP:gerakan Islah.
              REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelaajran tercapai.





























              TARIKH:30 Mac 2011 (Rabu)
              KELAS:5K7
              MASA:10.55-11.30 a.m (35 minit)
              BIL. PELAJAR:21/29 orang
              TAJUK:

              • Warisan-warisan Negeri-negeri Melayu.
              HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:

              1. Menyatakan ciri-ciri warisan Kesultanan Melayu Melaka dalam Undang-undang kerajaan Johor dan Terengganu.

              2. Menyatakan Sistem Jemaah Menteri di Kelantan.
              AKTIVITI:

              1. Perbincangan

              2. Menyalin nota.

              3. Latihan
              BBM:Buku teks dan buku rujukan
              REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai.





























              TARIKH:30 Mac 2011 (Rabu)
              KELAS:4K1
              MASA:12.05-12.40 p.m (35 minit)
              BIL. PELAJAR:30/33 orang
              TAJUK:

              • Kerajaan Agraria dan Maritim

              • Perbincangan dalam kumpulan.
              HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:

              1. Menghuraikan ciri-ciri kerajaan Agraria dan Maritim.
              AKTIVITI:

              1. Perbincangan
              BBM:Buku teks dan buku rujukan.
              REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai.






































              TARIKH:31 Mac 2011 (Khamis)
              KELAS:4K6
              MASA:8.15-9.25 a.m ( 70 minit)
              BIL. PELAJAR:30/30 orang
              TAJUK:

              • Pengaruh Agama Hindu Buddha dalam sistem pemerintahan dan pentadbiran.
              HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:

              1. Menghuraikan pengaruh Hindu Buddha dalam kesusasteraan dan kesenian.
              AKTIVITI:

              1. Penerangan.

              2. Perbincangan.

              3. Menyalin nota.
              BBM:Buku teks dan buku rujukan
              KBKK:

              1. Menganalisis
              NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Menghargai dan memelihara warisan negara.
              ISTILAH/KONSEP:orde-kosmos, dewaraja
              REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai. Pelajar menunjukkan minat dalam tajuk ini. pemahahaman pelajar diuji melalui latihan yang disediakan oleh guru.



































              TARIKH:31 Mac 2011 (Khamis)
              KELAS:4S5 & 4S3
              MASA:10.55-11.30 p.m (35 minit) 11.30-12.40 p.m (70 minit)
              TAJUK:

              • Kerajaan Agraria dan Maritim. (sesi pembentangan)
              HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:

              1. Menyenaraikan ciri-ciri kerajaan Maritim.

              2. Menghuraikan kepentingan Tasik Tonle Sap.
              AKTIVITI:

              1. Pembentangan

              2. Rumusan.
              BBM:Buku teks dan buku rujukan.
              KBKK:

              1. Menyenaraikan

              2. Menganalisis
              NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Menhargai dan memelihara warisan negara kita.
              ISTILAH/KONSEP:agraria dan maritim
              REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai. Pelajar menunjukkan minat dalam sesi soal jawab dan membari perhatian ketika sesi pembentangan.
































              TARIKH:01 April 2011 (Jumaat) 5K6
              MASA:8.50-9.25 a.m (35 minit)
              BIL.PELAJAR37/38 orang
              TAJUK:

              • Gerakan Islah
              HASIL PEMBELAJARAN:

              1. Menyenaraikan tokoh yang terlibat dalam gerakan Islah.

              2. Menyenaraikan akhbar dan majalah yang berperanan dalam gerakan nasionalisme.

              3. Menghuraikan isu yang diperjuangkan oelh badan-badan dan kesatuan dalam gerakan nasionalisme.
              AKTIVITI:

              1. Pembentangan

              2. Perbincangan
              BBM:Buku teks dan buku rujukan
              KBKK:

              1. Menganalisis

              2. Merumus
              NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:mempertahankan negara
              REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai.

              1 comment:

              1. Cikgu,

                Tahniah atas penghasilan RPH ( M12-13) yang kemaskini dan lengkap.

                Happy teaching and have a nice day!

                ReplyDelete