~~~GURU PENJANA TRANSFORMASI NEGARA~~~

Tuesday, March 29, 2011

RPH MINGGU 12
































TARIKH:21 Mac 2011 (Isnin)
KELAS:4S5
MASA:7.05-8.15 a.m (70 minit)
BIL. PELAJAR:4S5:34/34 orang
TAJUK:

  • Pembetulan kertas peperiksaan
HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:

  1. Mengenalpasti kelemahan dalam menjawab soalan peperiksaan
AKTIVITI:

  1. Penerangan.

  2. Perbincangan
BBM:Buku teks dan buku rujukan.
KBKK:

  1. Menganalisis
REFLEKSI KENDIRI:Ulasan : Keputusan pelajar dalam kelas ini menunjukkan separuh daripada kelas lulus. Kebanyakan pelajar yang gagal adalah disebabkan kegagalan mereka dalam menjawab soalan dalam bahagian esei. Oleh yang demikian, guru memberi penekanan mengenai cara-cara menjawab esei berdasarkan format yang betul.





























TARIKH:21 Mac 2011 (Isnin)
KELAS:5K7
MASA:9.45 -10.55 a.m (70 minit)
BIL.PELAJAR:29/32 orang
TAJUK:

  • Pembetulan soalan peperiksaan
HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat :

  1. Mengenalpasti kelemahan dalam menjawab soalan peperiksaan
BBM:Buku teks dan buku rujukan
KBKK:

  1. Menganalisis

  2. Perbincangan
REFLEKSI KENDIRIUlasan: Keputusan pelajar menunjukkan hanya beberapa orang pelajar yang lulus. Segelintir pelajar bersikap sambil lewa dalam menjawab soalan peperiksaan. Pelajar masih lagi belum dapat menguasai konsep atau istilah yang penting dalam tajuk. Oleh yang demikian, guru mengulang kaji kembali konsep serta istilah yang penting dalam mengukuhkan pemahaman pelajar.





























TARIKH:21 Mac 2011 (Isnin)
KELAS:4K6
MASA:11.30-12.05 a.m (35 minit)
BIL. PELAJAR:29/30 orang
TAJUK:

  • Pembetulan kertas soalan peperiksaan (objektif)
HASIL PEMBELAJARAN: Dalam P&P ini pelajar dapat:

  1. Mengenalpasti kelemahan dalam menjawab soalan peperiksaan.

    BBM:Buku teks dan buku rujukan
    KBKK:

    1. Menganalisis
    REFLEKSI KENDIRI:Ulasan: Keputusan peperiksaan amat mengecewakan. Hanya beberapa orang pelajar yang lulus. Pelajar lemah dalam bahagian struktur dan esei. Rata-rata pelajar memberi alasan tidak tahu bagaimana hendak menjawab soalan esei.






































    TARIKH:21 Mac 2011 (Isnin)
    KELAS:5K4
    MASA:12.05-12.40 p.m (35 minit)
    BIL. PELAJAR:36/39 orang
    TAJUK:

    • Sebab-sebab penentangan pemimpin tempatan terhadap penjajah British.

      HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat :

      1. Menyenaraikan tokoh tempatan yang menentang British.

      2. Menyatakan sebab-sebab pemimpin setempat menentang British.

      3. Menghuraikan sebab pemimpin setempat berjuang menentang British.

      4. Membahaskan perjuangan pemimpin setempat sebagai pejuang bangsa.

        AKTIVITI:

        1. Penerangan.

        2. Perbincangan
        BBM:Buku teks dan buku rujukan
        KBKK:

        1. Menganalisis
        NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Berkorban demi negara.
        ISTILAH/KONSEP:Anti-British, maruah bangsa, pejuang bangsa.
        REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai. Guru pertama kali masuk ke kelas ini disebabkan perubahan jadual. Justeru itu, guru menyambung tajuk daripada guru sebelum ini, Guru membahaskan secara ringkas mengenai tajuk seterusnya pelajar diminta memberi pendapat serta menghuraikan secara ringkas mengenai sebab-sebab penentangan pemimpin tempatan yang rata-ratanya mempunyai sebab yang sama mennetang pihak penjajah.
































        TARIKH:22 Mac 2011 (Selasa)
        KELAS:4S3 & 4K6
        MASA:8.15-9.25 a.m (70 minit) 9.45-10.55 a.m (70 minit)
        BIL. PELAJAR:4S3:39/40 orang 4K6:30/30 orang
        TAJUK:

        • Pembetulan kertas peperiksaan
        HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:

        1. Mengenalpasti kelemahan dalam menjawab soalan peperiksaan.

          AKTIVITI:

          1. Perbincangan
          BBM:Buku teks dan buku rujukan
          KBKK:

          1. Menganalisis
          REFLEKSI KENDIRI:Ulasan: 4S3: keputusan pelajar memuaskan. terdapat beberapa oarang pelajar mendapat A. Manakala, teradapat juga beberapa orang pelajar gagal. Guru memberi penekanan dalam menjawab esei. 4K6: Guru membincangkan secara terperinci jawapan bagi soalan esei. Guru memberikan rangka isi dan meminta pelajar menukarkan dalam bentuk esei yang lengkap.
































          TARIKH:23 Mac 2011 (Rabu)
          KELAS:5K4
          MASA:9.45-10.55 a.m (70 minit)
          BIL. PELAJAR:5K4:36/39 orang
          TAJUK:

          • Gerakan nasionalisme sehingga Perang Dunia Kedua.
          HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat :

          1. Menyatakan faktor-faktor yang menyumbang kepada perkembangan gerakan nasionalisme.

          2. Menyenaraikan tokoh-tokoh yang terlibat dalam Gerakan Islah.

          3. Menghuraikan perjuangan gerakan Islah.
          KBKK:

          1. Menganalisis

          2. Mencirikan
          NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Sedia mempertahankan maruah bangsa
          ISTILAH/KONSEP:Gerakan Islah, Kaum Muda, Kaum Tua, Pan Islamisme.
          REFLEKSI:Hasil pembelajaran tercapai. Pelajar menunjukkan minat dalam menetahui gerakan nasionalisme yang berlaku di Tanah Melayu di mana perjuangan tokoh-tokoh tempatan yang telah dipelajari sebelum telah diteruskan oleh golongan intelektual pada masa tersebut.






































          TARIKH:23 Mac 2011 (Rabu)
          KELAS:5K7
          MASA:10.55-11.30 p.m (35 minit)
          BIL. PELAJAR:28/32 orang
          TAJUK:

          • Kesedaran tentang pembinaan negara dan bangsa.
          HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:

          1. Menerangkan latar belakang pembinaan negara dan bangsa.

          2. Menghuraikan ciri-ciri negara dan bangsa.

            AKTIVITI:

            1. Perbincangan

            2. Menyalin nota dari guru.

            3. Perbandingan.
            BBM:Buku teks dan buku rujukan.
            KBKK:

            1. Menganalisis

            2. Membanding beza
            NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Kebanggaan warisan bangsa dan negara.
            ISTILAH/KONSEP:negara bangsa, kerajaan, piagam
            REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelaajran tercapai.





























            TARIKH:23 Mac 2011 (Rabu)
            KELAS:4K1
            MASA:12.05-12.40 a.m
            BIL. PELAJAR:29/33 orang
            TAJUK:

            • Pembetulan kertas soalan peperiksaan
            HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:

            1. Mengenalpasti kelemahan dlaam menjawab soalan peperiksaan.
            AKTIVITI:

            1. Perbincangan
            BBM:Buku teks dan buku rujukan
            REFLEKSI KENDIRI:Ulasan: Keputusan pelajar kurang memuaskan kerana hanya beberapa orang sahaja yang lulus.


























            TARIKH:24 Mac 2011 (Khamis)
            KELAS:4S5 & 4S3
            MASA:10.55-11.30 a.m (35 minit) 11.30-12.40 p.m (70 minit)
            BIL. PELAJAR:4S5: 31/34 orang 4S3: 29/31 orang
            TAJUK:

            • Pembetulan kertas soalan peperiksaan.
            HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:

            1. Mengenalpasti kelemahan ketika menjawab soalan peperiksaan.
            AKTIVITI:

            1. Perbincangan
            BBM:Buku teks dan buku rujukan.






































            TARIKH:24 Mac 2011 (Khamis)
            KELAS:4K6
            MASA:8.15-9.25 a.m ( 70 minit)
            BIL. PELAJAR:30/30 orang
            TAJUK:

            • Kerajaaan Agraria dan maritim
            HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:

            1. Membincangkan aspek saling bergantungan di antara kerajaan agraria dan maritim.
            AKTIVITI:

            1. Penerangan.

            2. Perbincangan.
            BBM:Buku teks dan buku rujukan
            KBKK:Kepimpinan berwibawa membentuk kedaulatan negara
            NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Berinovatif dalam setiap perancangan.
            ISTILAH/KONSEP:agraria, maritim
            REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai.






































            TARIKH:25 Mac 2011 (Jumaat)
            KELAS:5K7
            MASA:7.05-8.15 a.m (70 minit)
            BIL. PELAJAR:5K7:29/33 orang
            TAJUK:

            • Kesultanan Melayu Melaka
            HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:

            1. Menyenaraikan ciri-ciri asas negara dan bangsa pada zaman Kesultanan Melayu Melaka.

            2. Menghuraikan ciri-ciri negara bangsa yang diamalkan pada zaman Kesultanan Melayu Melaka.
            AKTIVITI:

            1. Menyalin nota.

            2. Penerangan.

            3. Rumusan
            BBM:Buku teks dan buku rujukan.
            KBKK:

            1. Menyenaraikan

            2. Menganalisis
            NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Keunikan sistem pemerintahan kerajaan Melayu.
            ISTILAH/KONSEP:Lembaga, Buapak, Sulu, Perut, Menobat.
            REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai.
































            TARIKH:25 Mac 2011 (Jumaat) 5K4
            MASA:10.40-11.40 a.m
            BIL.PELAJAR37/39 orang
            TAJUK:

            • Gerakan Islah
            HASIL PEMBELAJARAN:

            1. Menyenaraikan tokoh yang terlibat dalam gerakan Islah.

            2. Menyenaraikan akhbar dan majalah yang berperanan dalam gerakan nasionalisme.

            3. Menghuraikan isu yang diperjuangkan oelh badan-badan dan kesatuan dalam gerakan nasionalisme.
            AKTIVITI:

            1. Pembentangan

            2. Perbincangan
            BBM:Buku teks dan buku rujukan
            KBKK:

            1. Menganalisis

            2. Merumus
            NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:mempertahankan negara
            REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai.

            No comments:

            Post a Comment