~~~GURU PENJANA TRANSFORMASI NEGARA~~~

Monday, March 14, 2011

RPH MINGGU 9

TARIKH:28 Februari 2011 (Isnin)
KELAS:4S5, 4K6 dan 4K1
MASA:7.05-8.15 a.m (70 minit)
11.30-12.05 p.m (35 minit)
12.05-12.40 p.m (35 minit)
BIL. PELAJAR:4S5:34/34 orang
4K6:27/30 orang
4K1:33/33 orang
TAJUK:
  • Kemunculan Agama dan ajaran utama di dunia.
HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
  1. Menyatakan pengertian agama dan ajaran.
  2. Menyenaraikan agama dan ajaran yang utama di dunia.
  3. Menyatakan prinsip-prinsip utama setiap agama dan ajaran.
AKTIVITI:
  1. Menyalin nota.
  2. Penerangan.
  3. Tugasan.
BBM:Buku teks dan buku rujukan.
KBKK:
  1. Menganalisis
NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Masyarakat yang kreatif dan inovatif
REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai.


TARIKH:28 Februari 2011 (Isnin)
KELAS:5K7
MASA:10.20-11.30 a.m (70 minit)
BIL. PELAJAR:32/32 orang
TAJUK:
  • Gerakan nasionalisme semasa pendudukan Jepun.
HASIL PEMBELAJARAN:
Dalam P&P ini pelajar dapat:
  1. Menyatakan gerakan Anti Jepun semasa pendudukan Jepun di Tanah Melayu.
  2. Menyatakan gerakan yang menyokong Jepun.
      BBM:Buku teks dan buku rujukan
      KBKK:
      1. Menganalisis
      NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Sedia berkorban untuk mempertahankan negara.
      ISTILAH/KONSEP:Nasionalisme, nasionalis
      REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai.

      TARIKH:01 Mac 2011 (Selasa)
      KELAS:4K6, 4S3 dan 4K5
      MASA:9.45-10.55 a.m (70 minit)
      10.55-12.05 p.m (70 minit)
      12.05-12.40 p.m (35 minit)
      BIL. PELAJAR:4K6:24/28 orang
      4S3: 39/40 orang
      4K5: 35/38 orang
      TAJUK:BAB 3: TAMADUN AWAL ASIA TENGGARA
      • Bentuk-bentuk kerajaan awal di Asia Tenggara.
        HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat :
        1. Mengetahui latar belakang kawasan kerajaan-kerajaan awal di Asia Tenggara.
        2. Menyatakan bentuk-bentuk kerajaan awal di Asia Tenggara.
          AKTIVITI:
          1. Penerangan.
          2. Menyalin nota.
          BBM:Buku teks dan buku rujukan
          KBKK:
          1. Menganalisis
          NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Berbangga dengan aset negara
          ISTILAH/KONSEP:kerajaan agraria dan kerajaan maritim.
          REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai.

          TARIKH:02 Mac 2011 (Rabu)
          KELAS:5K7
          MASA:9.45-10.20 a.m (35 minit)
          BIL. PELAJAR:5K7:28/30 orang
          TAJUK:
          • Gerakan Islah
          HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat :
          1. Mengetahui latar belakang gerakan Islah.
          2. Menyenaraikan tokoh yang terlibat dalam Gerakan Islah.
          3. Menyatakan maksud dan matlamat gerakan Islah.
          KBKK:
          1. Menganalisis
          2. Merumus
          NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Mempertahankan kedaulatan negara
          ISTILAH/KONSEP:Kaum muda, kaum Tua, nasionalis
          REFLEKSI:Hasil pembelajaran kurang tercapai. Pelajar masih belum dapat memahami sepenuhnya tajuk. Objektif akan disambung pada PnP yang akan datang.

          TARIKH:02 Mac 2011 (Rabu)
          KELAS:4K5.
          MASA: 11.30-12.40 a.m (70 minit)
          BIL. PELAJAR:36/38 orang
          TAJUK:
          • Bentuk-bentuk kerajaan Awal Di Asia Tenggara.
          HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
          1. Mengetahui latar belakang kawasan kerajaan-kerajaan awal di Asia Tenggara.
          2. Menyatakan bentuk-bentuk kerajaan awal di Asia Tenggara.
            AKTIVITI:
            1. Perbincangan
            2. Menyalin nota dari guru.
            3. Perbandingan.
            BBM:Buku teks dan buku rujukan.
            KBKK:
            1. Menganalisis
            2. Membanding beza
            NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Bersama membina kegemilangan negara
            ISTILAH/KONSEP:kerajaan agraria dan kerajaan maritim
            REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai. Pelajar dapat menyatakan maksud kerajaan agraria dan kerajaan maritim.


            TARIKH:03 Mac 2011 (Khamis)
            KELAS:5K7
            MASA:7.05-8.15 a.m (70 minit)
            BIL. PELAJAR:5K7: 28/30 orang
            TAJUK:
            • Usaha Kemerdekaan (Gerakan Menyokong Jepun)
            HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
            1. Mengetahui persatuan-persatuan yang terbabit dalam menyokong Jepun dan ke arah mendapatkan kemerdekaan.
            AKTIVITI:
            1. Penerangan.
            2. Menyalin nota. (Jadual)
            3. Rumusan.
            BBM:Buku teks dan buku rujukan
            KBKK:Tujuan perjuangan tokoh.
            NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:semangat menentang penjajah.
            ISTILAH/KONSEP:nasionalis
            REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai.


            TARIKH:03 Mac 2011 (Khamis)
            KELAS:4S5 & 4S3
            MASA:11.30-12.40 p.m (70 minit)
            BIL. PELAJAR:4S5: 33/34 orang
            4S3: 39/40 orang
            TAJUK:
            • Ciri-ciri Kerajaan Agraria dan Maritim.
            HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
            1. Membandingkan kerajaan agraria dan maritim.
            2. meneyanraikan ciri-ciri kerajaan agraria dan maritim.
            AKTIVITI:
            1. Perbincangan
            2. Menyalin nota dari guru.
            3. Melabel peta.
            BBM:Buku teks dan buku rujukan.
            KBKK:
            1. Menganalisis
            NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Berbangga dengan aset negara
            ISTILAH/KONSEP:agraria dan maritim
            REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai. Guru meminta pelajar melabel peta bagi menunjukkan lokasi setiap kerajaan awal di Asia tenggara.

            TARIKH:04 Mac 2011 (Jumaat)
            KELAS:4K1, 4K5 & 4K6
            MASA:7.05-8.15 a.m ( 70 minit)
            9.40-10.40 a.m (60 minit)
            10.40-11.40 a.m (60 minit)
            BIL. PELAJAR:31/33 orang
            37/38 orang
            25/30 orang
            TAJUK:
            • Kerajaan agraria dan kerajaan Maritim
            HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
            1. Membandingkan kerajaan agraria dan maritim.
            2. menyenaraikan ciri-ciri kerajaan agraria dan maritim.
            AKTIVITI:
            1. Penerangan.
            2. Perbincangan.
            3. Analisis dan rumusan.
            BBM:Buku teks dan buku rujukan
            KBKK:-
            NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Berinovatif dalam setiap perancangan.
            ISTILAH/KONSEP:agraria dan maritim
            REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai.





            No comments:

            Post a Comment