~~~GURU PENJANA TRANSFORMASI NEGARA~~~

Saturday, April 30, 2011

RPH MINGGU 16
































TARIKH:18 April 2011 (Isnin)
KELAS:4S5
MASA:7.05-8.15 a.m (70 minit)
BIL. PELAJAR:4S5:33/34 orang
TAJUK:

  • Riwayat Hidup Nabi Muhammad s.a.w
HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:


  1. Menghuraikan latar belakang dan salasilah hidup Nabi Muhammad s.a.w

  2. Menghuraikan keperibadian Nabi Muhammad s.a.w.
AKTIVITI:

  1. Penceritaan.

  2. Penerangan

  3. Menyalin nota
BBM:Buku teks dan buku rujukan.
KBKK:

  1. Menganalisis
REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai. Pelajar diberi penekanan mengenai beberapa konsep dan istilah seperti wahyu, nabi dan rasul.






























TARIKH:18 April 2011 (Isnin)
KELAS:5K7
MASA:9.45 -10.55 a.m (70 minit)
BIL.PELAJAR:25/29 orang
TAJUK:

  • Sistem Ahli
HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat :


  1. Menyatakan maksud Sistem Ahli

  2. Menyatakan hasil Pakatan Murni

  3. Menghuraikan kepentingan sistem ahli dan pakatan murni.

    BBM:Buku teks dan buku rujukan
    KBKK:

    1. Menyalin nota

    2. Perbincangan
    REFLEKSI KENDIRIHasil pembelajaran kurang tercapai. Terdapat beberapa pelajar yang membuat bising dan ingkar arahan guru menyebabkan proses pnp terganggu. Objekif disambung pada pnp yang seterusnya.































    TARIKH:18 April 2011 (Isnin)
    KELAS:4K6
    MASA:11.30-12.05 a.m (35 minit)
    BIL. PELAJAR:29/30 orang
    TAJUK:

    • Kelahiran dan perkembangan Islam di Makkah.
    HASIL PEMBELAJARAN:
    Dalam P&P ini pelajar dapat:


    1. Menyatakan cara penyebaran Islam di Makkah.

    2. Menghuraikan penyebaran Islam di Makkah.

      BBM:Buku teks dan buku rujukan
      KBKK:

      1. Menganalisis

      2. Perbincangan
      REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai.


































      TARIKH:19 April 2011 (Selasa)
      KELAS:4S3
      MASA:7.05-8.15 a.m (70 minit)
      BIL. PELAJAR:4S3:39/40 orang
      TAJUK:

      • Kerasulan Nabi Muhammad s.a.w
      HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:


      1. Menghuraikan peristiwa yang menceritakan mengenai kerasulan Nabi Muhammad s.a.w.

        AKTIVITI:

        1. Perbincangan

        2. Menyalin nota
        BBM:Buku teks dan buku rujukan
        KBKK:

        1. Menganalisis
        REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai.

































        TARIKH:19 April 2011 (Selasa)
        KELAS:5K6
        MASA:11.30-12.40 p.m(70 minit)
        BIL. PELAJAR:34/38 orang
        TAJUK:

        • Malayan Union
        HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat :



        1. Menghuraikan isi-isi Perjanjian Malayan Union 1946.
        KBKK:

        1. Menganalisis

        2. Mencirikan
        NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Berbannga sebagai rakyat Malaysia
        ISTILAH/KONSEP:gagasan Malayan Union, prinsip Jus Soli.
        REFLEKSI:Hasil pembelajaran tercapai.







































        TARIKH:20 April 2011 (Rabu)
        KELAS:5K6
        MASA:8.15-9.25 p.m (70 minit)
        BIL. PELAJAR:34/38 orang
        TAJUK:

        • Persekutuan Tanah Melayu 1948
        HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:


        1. Menghuraikan pembentukan Persekutuan Tanah Melayu 1948. (pembubaran Malayan Union)

        2. Membincangkan peranan-peranan tokoh-tokoh utama dalam proses Persekutuan Tanah Melayu 1948.

          AKTIVITI:

          1. Perbincangan

          2. Menyalin nota dari guru.

          3. Rumusan
          BBM:Buku teks dan buku rujukan.
          KBKK:

          1. Menganalisis

          2. Mencirikan
          NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Berjuang mempertahankan negara
          ISTILAH/KONSEP:jus soli
          REFLEKSI KENDIRI:Hasil Pembelajaran tercapai.































          TARIKH:20 April 2011 (Rabu)
          KELAS:5K7
          MASA:10.55-11.30 a.m (35 minit)
          BIL. PELAJAR:21/29 orang
          TAJUK:

          • Pakatan Murni
          HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:


          1. Menyatakan hasil pakatan murni.

          2. Menghuraikan kepentingan pakatan murni.

            AKTIVITI:

            1. Perbincangan

            2. Menyalin nota.

            3. Latihan
            BBM:Buku teks dan buku rujukan
            REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran kurang tercapai. Pelajar kurang memberi perhatian ketika sesi pnp. Objektif diteruskan pada pnp seterusnya.































            TARIKH:20 April 2011 (Rabu)
            KELAS:4K1
            MASA:12.05-12.40 p.m (35 minit)
            BIL. PELAJAR:30/33 orang
            TAJUK:

            • Penyebaran Islam di Mekah
            HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:


            1. Menyatakan cara penyebaran Islam di Makkah.

            2. Menghuraikan penyebaran Islam di Makkah.
            AKTIVITI:

            1. Perbincangan
            BBM:Buku teks dan buku rujukan.
            REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai.







































            TARIKH:21 April 2011 (Khamis)
            KELAS:4K6
            MASA:8.15-9.25 a.m ( 70 minit)
            BIL. PELAJAR:30/30 orang
            TAJUK:

            • Reaksi Masyarakat Arab Makkah
            HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:


            1. Menghuraikan reaksi masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Makkah.
            AKTIVITI:


            1. Perbincangan.

            2. Menyalin nota.
            BBM:Buku teks dan buku rujukan
            KBKK:

            1. Menganalisis
            NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Mencontohi pemimpin agung
            ISTILAH/KONSEP:Al-amin, wahyu, dakwah, nabi, rasul
            REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai. Pelajar menunjukkan minat dalam tajuk ini.





































            TARIKH:21 April 2011 (Khamis)
            KELAS:4S5 & 4S3
            MASA:10.55-11.30 p.m (35 minit)
            11.30-12.40 p.m (70 minit)
            TAJUK:


            • Penyebaran Islam di Makkah dan reaksi masyarakat Arab. (pembentangan)
            HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:


            1. Menyatakan cara penyebaran Islam di Makkah.

            2. Menghuraikan penyebaran Islam di Makkah.

            3. Menghuraikan reaksi masyarakat Arab terhadap penyebaran islam di makkah.

            AKTIVITI:

            1. Pembentangan

            2. soal jawab

            3. Rumusan.
            BBM:Buku teks dan buku rujukan.
            KBKK:

            1. Menyenaraikan

            2. Menganalisis
            NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:mencontohi pemimpin agung
            ISTILAH/KONSEP:jahiliah, assabiyah, kabilah
            REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai. Pelajar menunjukkan minat tajuk ini. Pelajr aktif dalam bertanyakan soalan.


            No comments:

            Post a Comment