~~~GURU PENJANA TRANSFORMASI NEGARA~~~

Friday, April 15, 2011

RPH MINGGU 15
































TARIKH:11 April 2011 (Isnin)
KELAS:4S5
MASA:7.05-8.15 a.m (70 minit)
BIL. PELAJAR:4S5:33/34 orang
TAJUK:

  • Pengaruh Hindu Buddha dalam kesenian dan kesusasteraan.
HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:

  1. Meghuraikan pengaruh Hindu dan Buddha dalam kesenian dan kesusasteraan.
AKTIVITI:

  1. Penerangan.

  2. Perbincangan
BBM:Buku teks dan buku rujukan.
KBKK:

  1. Menganalisis
REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai. Pelajar diberi penekanan mengenai beberapa konsep dan istilah. Seterusnya, pelajar diberi tugasan oleh guru berkaitan dengan candi iaiti mencirikan seni bina setiap candi-candi yang terdapat di kerajaan awal Asia Tenggara.





























TARIKH:11 April 2011 (Isnin)
KELAS:5K7
MASA:9.45 -10.55 a.m (70 minit)
BIL.PELAJAR:19/29 orang
TAJUK:

  • Persekutuan Tanah Melayu 1948
HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat :

  1. Menghuraikan pembentukan Persekutuan Tanah Melayu 1948 (Pembubaran Malayan Union)

  2. Membincangkan peranan tokoh-tokoh utama dalam proses pembentukan Persekutuan Tanah Melayu 1948.

    BBM:Buku teks dan buku rujukan
    KBKK:

    1. Menyalin nota

    2. Perbincangan
    REFLEKSI KENDIRIHasil pembelajaran kurang tercapai. Terdapat beberapa pelajar yang membuat bising dan ingkar arahan guru menyebabkan proses pnp terganggu.





























    TARIKH:11 April 2011 (Isnin)
    KELAS:4K6
    MASA:11.30-12.05 a.m (35 minit)
    BIL. PELAJAR:29/30 orang
    TAJUK:BAB 4: KEMUNCULAN TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA DI MEKAH

    • Masyarakat Arab Jahiliah
    HASIL PEMBELAJARAN: Dalam P&P ini pelajar dapat:

    1. Menerangkan maksud jahiliah

    2. Menghuraikan ciri-ciri masyarakat Arab Jahiliah

      BBM:Buku teks dan buku rujukan
      KBKK:

      1. Menganalisis

      2. Perbincangan
      REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai.
































      TARIKH:12 April 2011 (Selasa)
      KELAS:4S3
      MASA:7.05-8.15 a.m (70 minit)
      BIL. PELAJAR:4S3:39/40 orang
      TAJUK:

      • Pengaruh Agama Hindu Buddha dalam kesenian dan kesusasteraan
      HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:

      1. Menghuraikan pengaruh agama Hindu dan Buddha dalam kesenian dan kesusasteraan.

        AKTIVITI:

        1. Perbincangan

        2. Menyalin nota
        BBM:Buku teks dan buku rujukan
        KBKK:

        1. Menganalisis
        REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai. Pelajar terlebih dahulu meneliti cara-cara kedatangan pengaruh agama Hindu Buddha ke Asia Tenggara. pelajar memberikan kerjasama yang baik.
































        TARIKH:12 April 2011 (Selasa)
        KELAS:5K6
        MASA:11.30-12.40 p.m(70 minit)
        BIL. PELAJAR:34/38 orang
        TAJUK:

        • Kesultanan Melayu Melaka
        HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat :

        1. Menyenarai ciri-ciri asas negara dan bangsa pada zaman Kesultanan Melayu Melaka.
        KBKK:

        1. Menganalisis

        2. Mencirikan
        NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Keunikan sistem pemerintahan kerajaan Melayu
        ISTILAH/KONSEP:Lembaga, Buapak, Perut, menobat
        REFLEKSI:Hasil pembelajaran tercapai. Pelajar menunjukkan minat mengetahui sejarah kesultanan melayu Melaka serta perkembangannya.






































        TARIKH:13 April 2011 (Rabu)
        KELAS:5K6
        MASA:8.15-9.25 p.m (70 minit)
        BIL. PELAJAR:34/38 orang
        TAJUK:

        • Kesedaran Tentang Pembinaan Negara dan Bangsa.
        HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:

        1. Mentakrifkan konsep negara dan bangsa.

        2. Menyenaraikan ciri-ciri negara dan bangsa.

        3. Menerangkan latar belakang pembinaan negara Jerman dan Itali.

          AKTIVITI:

          1. Perbincangan

          2. Menyalin nota dari guru.

          3. Rumusan
          BBM:Buku teks dan buku rujukan.
          KBKK:

          1. Menganalisis

          2. Mencirikan
          NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Kebanggaan warisan bangsa dan negara -menyanjung warisan bangsa.
          ISTILAH/KONSEP:Negara, Bangsa, Negara Bangsa, real politics.
          REFLEKSI KENDIRI:Hasil Pembelajaran tercapai.





























          TARIKH:13 April 2011 (Rabu)
          KELAS:5K7
          MASA:10.55-11.30 a.m (35 minit)
          BIL. PELAJAR:21/29 orang
          TAJUK:

          • Pembubaran Malayan Union
          HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:

          1. Menghuraikan peristiwa pembubaran Malayan Union.

            AKTIVITI:

            1. Perbincangan

            2. Menyalin nota.

            3. Latihan
            BBM:Buku teks dan buku rujukan
            REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran kurang tercapai. Pelajar kurang memberi perhatian ketika sesi pnp. Objektif diteruskan pada pnp seterusnya.





























            TARIKH:13 April 2011 (Rabu)
            KELAS:4K1
            MASA:12.05-12.40 p.m (35 minit)
            BIL. PELAJAR:30/33 orang
            TAJUK:

            • Pengaruh Agama Hindu dan Buddha dalam kesenian dan kesusasteraan.
            HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:

            1. Menghuraikan pengaruh agama Hindu dan Buddha dlam aspek kesenian dan kesusasteraan.
            AKTIVITI:

            1. Perbincangan
            BBM:Buku teks dan buku rujukan.
            REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai.






































            TARIKH:14 April 2011 (Khamis)
            KELAS:4K6
            MASA:8.15-9.25 a.m ( 70 minit)
            BIL. PELAJAR:30/30 orang
            TAJUK:

            • Kelahiran dan perkembangan Islam di Makkah.
            HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:

            1. Mengisahkan riwayat hidup Nabi Muhammad s.a.w sehingga dilantik emnjadi Rasul.

            2. Menjelaskan keperibadian baginda
            AKTIVITI:

            1. Perbincangan.

            2. Menyalin nota.
            BBM:Buku teks dan buku rujukan
            KBKK:

            1. Menganalisis
            NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Mencontohi pemimpin agung
            ISTILAH/KONSEP:Al-amin, wahyu, dakwah, nabi, rasul
            REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai. Pelajar menunjukkan minat dalam tajuk ini.



































            TARIKH:14 April 2011 (Khamis)
            KELAS:4S5 & 4S3
            MASA:10.55-11.30 p.m (35 minit) 11.30-12.40 p.m (70 minit)
            TAJUK:BAB 4: KEMUNCULAN TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA DI MAKKAH.

            • Masyarakat Arab Jahiliah
            HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:

            1. Menerangkan maksud jahiliah

            2. Menghuraikan ciri-ciri masyarakat Arab Jahiliah.
            AKTIVITI:

            1. Perbincangan

            2. Rumusan.
            BBM:Buku teks dan buku rujukan.
            KBKK:

            1. Menyenaraikan

            2. Menganalisis
            NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Semangat bermasyarakat
            ISTILAH/KONSEP:jahiliah, assabiyah, kabilah
            REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai. Pelajar menunjukkan minat tajuk ini. Pelajr aktif dlam bertanyakan soalan.
































            TARIKH:15 April 2011 (Jumaat) 5K6
            MASA:8.50-9.25 a.m (35 minit)
            BIL.PELAJAR37/38 orang
            TAJUK:

            • Warisan Negeri-negeri Melayu (Undang-undang Tubuh Kerajaan Johor)
            HASIL PEMBELAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:

            1. Menyatakan ciri-ciri warisan Kesultanan Melayu Melaka dalam Undang-undang Tubuh Kerajaan Johor.
            AKTIVITI:

            1. Menyalin nota

            2. Perbincangan
            BBM:Buku teks dan buku rujukan
            KBKK:

            1. Menganalisis

            2. Merumus
            NILAI/UNSUR TINGKAH LAKU PATRIOTISME:Menyanjung warisan bangsa
            REFLEKSI KENDIRI:Hasil pembelajaran tercapai.

            No comments:

            Post a Comment