~~~GURU PENJANA TRANSFORMASI NEGARA~~~

Monday, August 23, 2010

RPH MINGGU 33

TINGKATAN:2E/2F
TARIKH:16/08/2010
MASA:10.50-12.00 tengahari
TAJUK:PAFA
BAHAGIAN:PENILAIAN PAFA
FOKUS:Pelajar menjawab soalan dalam buku PAFA
KAEDAH:Soal jawab
BBM:Buku PAFA
OBJEKTIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini:
  1. Pelajar dapat menjawab soalan dengan betul.
NILAI ISLAM HADHARI:Penguasaan dalam asas Fardhu Ain.
REFLEKSI KENDIRI:Dalam sesi ini, pelajar yang sudah menghabiskan PAFA mereka dikehendaki membaca kitab suci Al-Quran.

TINGKATAN:1G/1H
TARIKH:16/08/2010
MASA:1.15-2.15 petang
TAJUK:Dalil Kewujudan Allah s.w.t
BAHAGIAN:Akidah
FOKUS:Bukti-bukti kewujudan Allah s.w.t.
KAEDAH:Penerangan, perbincangan dan sumbangsaran.
BBM:Buku teks, buku rujukan PMR dan papan tulis.
OBJEKTIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
  1. Mengemukakan bukti kewujudan dan kekuasaan Allah s.w.t melalui alam syahadah.
  2. Mengemukakan bukti kewujudan Allah s.w.t secara logik (mantik) serta kejadian alam.
  3. Sumbangsaran pelajar dalam pengetahuan mengenai asal-usul kejadian manusia.
NILAI ISLAM HADHARI:Bersyukur atas nikmat Allah terutamanya melalui kejadian di alam ini.
REFLEKSI KENDIRI:Ketiga-tiga objektif telah tercapai. Pelajar dilihat dapat memahami dengan mudah tajuk ini. Soal jawab pelajar dan guru berjalan dengan baik.

TINGKATAN:1A/1B/1C
TARIKH:16/08/2010
MASA3.00-4.00 petang
TAJUKDalil Kewujudan Allah s.w.t.
BAHAGIANAkidah
FOKUSBukti-bukti kewujudan Allah s.w.t.
KAEDAHPenerangan, perbincangan dan sumbangsaran.
BBMBuku teks, buku rujukan PMR dan papan tulis.
OBJKETIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
  1. Mengemukakan bukti kewujudan dan kekuasaan Allah s.w.t melalui alam syahadah.
  2. Mengemukakan bukti kewujudan Allah s.w.t secara logik (mantik) serta kejadian alam.
  3. Sumbangsaran pelajar dalam pengetahuan mengenai asal-usul kejadian manusia.
NILAI ISLAM HADHARI:Bersyukur atas nikmat Allah terutamanya melalui kejadian di alam ini.
RELEKSI KENDIRI:Kesemua objektif tercapai. Pelajar dapat memahami penerangan daripada guru melalui kejadian manusia dan kejadian alam.

TINGKATAN:1A/1B/1C
TARIKH:17/08/2010
MASA:10.50-12.00 tengahari
TAJUK:PAFA
BAHAGIAN:PENILAIAN PAFA
FOKUS:Pelajar menjawab soalan di dalam buku PAFA.
KAEDAH:Soal jawab
BBM:Buku PAFA
OBJEKTIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini:
  1. Pelajar dapat menjawab soalan dengan betul dalam buku PAFA.
NILAI ISLAM HADHARI:Penguasaan ilmu pengetahuan
REFLEKSI KENDIRI:Terdapat tiga orang pelajar yang belum menghabiskan PAFA mereka. Pelajar yang sudah menghabiskan PAFA mereka diminta membaca kitab suci Al-Quran dihadapan guru.

TINGKATAN:2E/2F
TARIKH:17/08/2010
MASA:1.15-2.15 petang
TAJUK:Memelihara Kesucian mashaf Al-Quran
BAHAGIAN:Adab dan Akhlak Islamiyyah.
FOKUS:Adab menjaga kesucian mashaf Al-Quran.
KAEDAH:Perbincangan dan sumbangsaran
BBM:Buku rujukan PMR, buku teks dan papan tulis.
OBJEKTIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
  1. Menerangkan adab-adab terhadap mashaf secara ringkas.
  2. Menerangkan perkara yang menyalahi adab menjaga mashaf.
  3. Menerangkan adab membuat dan menjual seni khat secara ringkas.
NILAI ISLAM HADHARI:Amanah
REFLEKSI KENDIRI:Kesemua objektif tercapai.

TINGKATAN:2I/2J
TARIKH:17/08/2010
MASA:3.25-4.35 petang
TAJUK:Memelihara Kesucian mashaf Al-Quran.
BAHAGIAN:Adab dan Akhlak Islamiyyah.
FOKUS:Adab menjaga kesucian mashaf Al-Quran.
KAEDAH:Perbincangan dan sumbangsaran
BBM:Buku rujukan PMR, buku teks dan papan tulis.
OBJEKTIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
  1. Menerangkan adab-adab terhadap mashaf secara ringkas.
  2. Menerangkan perkara yang menyalahi adab menjaga mashaf.
  3. Menerangkan adab membuat dan menjual seni khat secara ringkas.
NILAI ISLAM HADHARI:Amanah
REFLEKSI KENDIRI:Kesemua objektif tercapai. Pelajar memberikan kerjasama yang baik dalam sumbangsaran.

TINGKATAN:2I/2J
TARIKH:18/08/2010
MASA:10.50-12.00 tengahari
TAJUK:PAFA
BAHAGIAN:Penilaian PAFA
FOKUS:Pelajar menjawab soalan dari buku PAFA
KAEDAH:Soal jawab
BBM:Buku PAFA
OBJEKTIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini:
  1. Pelajar dapat menguasai ilmu asas fardhu ain serta menghabiskan penilaian PAFA mereka.
NILAI ISLAM HADHARI:Penguasaan asas Fardhu Ain
REFLEKSI KENDIRI:Kelas berjalan dengan lancar. Sebahagian pelajar masih belum dapat menghabiskan penilaian PAFA mereka.

TINGKATAN:1A/1B/1C
TARIKH:18/08/2010
MASA:2.30-3.30 petang
TAJUK:Bilal bin Rabah R.A Muazzin Pertama.
BAHAGIAN:Sirah Nabawiyyah
FOKUS:Keunggulan Perjuangan tokoh-tokoh
KAEDAH:Penceritaan dan penerangan.
BBM:Buku teks , buku rujukan PMR dan papan tulis
OBJEKTIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
  1. Memahami riwayat hidup dan peribadi Bilal bin Rabah.
  2. Menerangkan sumbangan dan pengorbanan Bilal bin Rabah dalam mempertahankan iman dan kebenaran.
  3. Menceritakan kisah keteguhan iman Bilal bin Rabah.
  4. Menyatakan pengajaran yang boleh dicontohi daripada kisah Bilal.
NILAI ISLAM HADHARI:Meneladani keteguhan iman Bilal bin Rabah.
REFLEKSI KENDIRI:Kesemua objektif tercapai. Pelajar dilihat tertarik mengikuti kisah Bilal.

TINGKATAN:1G/1H
TARIKH:19/08/2010
MASA:10.50-12.00 tengahari
TAJUK:PAFA
BAHAGIAN:PENILAIAN PAFA
FOKUS:Pelajar menjawab soalan dalam buku PAFA
KAEDAH:Soal jawab
BBM:Buku PAFA
OBJEKTIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini:
  1. Pelajar dapat menjawab soalan yang betul.
NILAI ISLAM HADHARI:Penguasaan dalam asas Fardhu Ain.
REFLEKSI KENDIRI:Pada sesi PAFA kali ini, pelajar yang sudah selesai menghabiskan PAFA diminta membaca kitab suci AL-Quran di bawah bimbingan guru.

TINGKATAN:2I/2J
TARIKH:19/08/2010
MASA:1.15-2.15 petang
TAJUK:Kepimpinan Rasulullah s.a.w di Madinah.
Unit 1: Pembinaan Masjid.
BAHAGIAN:Sirah Nabawiyyah
FOKUS:Perjuangan Tokoh Islam terdahulu.
KAEDAH:Penceritaan, penerangan dan perbincangan.
BBM:Buku teks, buku rujukan PMR
OBJEKTIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
  1. Menerangkan peristiwa dan sejarah pembinaan masjid pertama dalam Islam.
  2. Menerangkan peranan masjid dalam Islam secara ringkas.
NILAI ISLAM HADHARI:Meneladani tokoh Islam terdahulu beserta sirahnya.
REFLEKSI KENDIRI:Kesemua objektif tercapai.

TINGKATAN:2E/2F
TARIKH:20/08/2010
MASA:2.05-3.05 petang
TAJUK:Kepimpinan Rasulullah di Madinah.
Unit 1: Pembinaan Masjid.
BAHAGIAN:Sirah Nabawiyyah
FOKUS:Perjuagan Tokoh Islam terdahulu
KAEDAH:Penceritaan, penerangan dan perbincangan.
BBM:Buku teks dan buku rujukan PMR
OBJEKTIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
  1. Menerangkan peristiwa dan sejarah pembinaan masjid pertama dalam Islam.
  2. Menerangkan peranan masjid dalam Islam secara ringkas.
NILAI ISLAM HADHARI:Meneladani tokoh Islam terdahulu berserta sirahnya.
REFLEKSI KENDIRI:Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar memberi perhatian dalam tajuk ini. Kesemua objektif tercapai.

TINGKATAN:1G/1H
TARIKH:20/08/2010
MASA:4.10-5.00 petang
TAJUK:Bilal bin Rabah R.A Muazzin Pertama.
BAHAGIAN:Sirah Nabawiyyah.
FOKUS:Keunggulan Perjuangan Tokoh
KAEDAH:Penceritaan, sumbangsaran dan penjelasan.
BBM:Buku teks dan buku rujukan PMR
OBJEKTIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
  1. Memahami riwayat hidup dan peribadi Bilal bin Rabah.
  2. Menerangkan sumbangan dan pengorbanan Bilal bin Rabah dalam mempertahankan iman dan kebenaran.
  3. Menceritakan kisah keteguhan iman Bilal bin Rabah.
  4. Menyatakan pengajaran yang boleh dicontohi daripada kisah Bilal.
NILAI ISLAM HADHARI:Meneladani keteguhan iman Bilal bin Rabah.
REFLEKSI KENDIRI:Hanya tiga objektif tercapai. Segelintir pelajar membuat bising dan tidak menumpukan perhatian menyebabkan penceritaan oleh guru terganggu.

No comments:

Post a Comment