~~~GURU PENJANA TRANSFORMASI NEGARA~~~

Friday, August 13, 2010

RPH MINGGU 32

TINGKATAN:2E/2F
TARIKH:09/08/2010
MASA:11.30-12.40 tengahari
TAJUK:PAFA
BAHAGIAN:PENILAIAN PAFA
FOKUS:Pelajar menjawab soalan dalam buku PAFA
KAEDAH:Soal jawab
BBM:Buku PAFA
OBJEKTIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini:
  1. Pelajar dapat menjawab soalan dengan betul.
NILAI ISLAM HADHARI:Penguasaan dalam asas Fardhu Ain.
REFLEKSI KENDIRI:kelas berjalan dengan lancar

TINGKATAN:1G/1H
TARIKH:09/08/2010
MASA:2.00-3.10 petang
TAJUK:Berpegang teguh dengan agama Allah
BAHAGIAN:Ayat kefahaman (Surah Al-Baqarah 256)
FOKUS:Menghindari amalan taghut
KAEDAH:Perbincangan dan sumbangsaran
BBM:Buku teks dan buku rujukan PMR.
OBJEKTIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
  1. Menyatakan perkara penting dalam ayat.
  2. Menyatakan konsep taghut
  3. Menjelaskan kebenaran islam dan akibat tidak mengikut agama islam yang sebenar.
    NILAI ISLAM HADHARI:Menambahkan amalan kebajikan.
    REFLEKSI KENDIRI:Dua objektif tercapai. Pelajar kurang memberi tumpuan dalam tajuk ini.

    TINGKATAN:1A/1B/1C
    TARIKH:09/08/2010
    MASA4.00-5.10 petang
    TAJUKBerpegang teguh dengan agama Allah
    BAHAGIANAyat Kefahaman (Surah Al-Baqarah 256)
    FOKUSMenghindari amalan taghut.
    KAEDAHPerbincangan dan sumbangsaran
    BBMBuku teks dan buku rujukan PMR
    OBJEKTIF PENGAJARANDalam P&P ini, pelajar dapat:
    1. Menyatakan perkara penting dalam ayat.
    2. Menyatakan konsep taghut
    3. Menjelaskan kebenaran islam dan akibat tidak mengikut agama islam yang sebenar.
        NILAI ISLAM HADHARIMenambahkan amalan kebajikan.
        REFLEKSI KENDIRIGuru menekankan pemahaman pelajar dalam memahami konsep taghut sumbangsaran mengenai ke arah menuju ke jalan yang benar iaitu agama islam. Kesemua objektif tercapai.

        TINGKATAN:1A/1B/1C
        TARIKH:10/08/2010
        MASA:11.30-12.40 tengahari
        TAJUK:PAFA
        BAHAGIAN:Penilaian PAFA
        FOKUS:Pelajar dapat menjawab soalan dengan betul.
        KAEDAH:Soal jawab
        BBM:Buku PAFA
        OBJEKTIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini:
        1. Pelajar dapat menjawab soalan dengan betul dalam buku PAFA.
        NILAI ISLAM HADHARI:Penguasaan ilmu pengetahuan
        REFLEKSI KENDIRI:Kelas berjalan dengan lancar.

        TINGKATAN:2E/2F
        TARIKH:10/08/2010
        MASA:2.00-3.10 petang
        TAJUK:Beriman kepada malaikat
        (Unit 3:Kesan Beriman kepada Malaikat)
        BAHAGIAN:Akidah
        FOKUS:Meyakini kewujudan malaikat.
        KAEDAH:Perbincangan dan sumbangsaran
        BBM:Buku rujukan PMR, buku teks dan papan tulis.
        OBJEKTIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
        1. Imbas kembali pelajaran lalu tentang malaikat.
        2. Mengetahui kesan beriman kepada malaikat dari sudut perkataan, perbuatan, rohani dan pemikiran.
        3. Menyatakan mengenai hikmah beriman kepada malaikat.
        NILAI ISLAM HADHARI:Bersyukur dengan nikamt Allah Taala.
        REFLEKSI KENDIRI:Guru mengimbas kembali pembelajaran yang lepas mengenai malaikat. Kesemua objektif tercapai.

        TINGKATAN:2I/2J
        TARIKH:10/08/2010
        MASA:3.25-4.35 petang
        TAJUK:Beriman kepada Malaikat
        (Unit 3: Kesan Beriman kepada malaikat)
        BAHAGIAN:Akidah
        FOKUS:Meyakini kewujudan malaikat.
        KAEDAH:Perbincangan dan sumbangsaran
        BBM:Buku rujukan PMR, buku teks dan papan tulis.
        OBJEKTIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
        1. Imbas kembali pelajaran lalu tentang malaikat.
        2. Mengetahui kesan beriman kepada malaikat dari sudut perkataan, perbuatan, rohani dan pemikiran.
        3. Menyatakan mengenai hikmah beriman kepada malaikat.
        NILAI ISLAM HADHARI:Bersyukur dengan nikmat Allah Taala.
        REFLEKSI KENDIRI:Guru mengimbas kembali pembelajaran yang lepas mengenai malaikat. Kesemua objektif tercapai.

        TINGKATAN:2I/2J
        TARIKH:11/08/2010
        MASA:10.50-12.00 tengahari
        TAJUK:PAFA
        BAHAGIAN:Penilaian PAFA
        FOKUS:Pelajar menjawab soalan dari buku PAFA
        KAEDAH:Soal jawab
        BBM:Buku PAFA
        OBJEKTIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini:
        1. Pelajar dapat menguasai ilmu asas fardhu ain serta menghabiskan penilaian PAFA mereka.
        NILAI ISLAM HADHARI:Penguasaan asas Fardhu Ain
        REFLEKSI KENDIRI:Kelas berjalan dengan lancar. Sebahagian pelajar masih belum dapat menghabiskan penilaian PAFA mereka.

        TINGKATAN:1A/1B/1C
        TARIKH:11/08/2010
        MASA:2.30-3.30 petang
        TAJUK:Solat(Unit 3: Solat Jemaah dan kepentingannya)
        BAHAGIAN:Ibadat
        FOKUS:Tuntutan solat berjemaah
        KAEDAH:Penerangan, melukis gambar dan perbincangan.
        BBM:Buku teks , buku rujukan PMR dan papan tulis
        OBJEKTIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
        1. Memahami pengertian solat berjemaah, makmun masbuk dan muafik.
        2. Menyenaraikan syarat-syarat menjadi imam dan makmun.
        3. Mengenalpasti seorang yang benar-benar layak menjadi imam.
        4. Mengetahui kepentingan/hikmah solat berjemaah.
        NILAI ISLAM HADHARI:Mengamalkan solat secara berjemaah bersama-sama rakan-rakan di sekolah.
        REFLEKSI KENDIRI:Proses perbincangan di antara guru dan pelajar berjalan dengan baik. Guru meminta beberapa pelajar melakukan demonstrasi di hadapan pelajar yang lain dalam mengetahui kedudukan imam dan makmum. Kesemua objektif tercapai.

        TINGKATAN:1G/1H
        TARIKH:12/07/2010
        MASA:10.50-12.00 tengahari
        TAJUK:PAFA
        BAHAGIAN:PENILAIAN PAFA
        FOKUS:Pelajar menjawab soalan dalam buku PAFA
        KAEDAH:Soal jawab
        BBM:Buku PAFA
        OBJEKTIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini:
        1. Pelajar dapat menjawab soalan yang betul.
        NILAI ISLAM HADHARI:Penguasaan dalam asas Fardhu Ain.
        REFLEKSI KENDIRI:Pada sesi PAFA kali ini, pelajar yang sudah selesai menghabiskan PAFA diminta membaca kitab suci AL-Quran di bawah bimbingan guru.

        TINGKATAN:2I/2J
        TARIKH:12/08/2010
        MASA:1.15-2.15 petang
        TAJUK:Saidina Abdul Rahman bin Auf Ahli Perniagaan berwawasan.
        BAHAGIAN:Sirah Nabawiyyah
        FOKUS:Perjuangan Tokoh Islam terdahulu.
        KAEDAH:Penceritaan, penerangan dan perbincangan.
        BBM:Buku teks, buku rujukan PMR
        OBJEKTIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
        1. Menceritakan riwayat hidup Saidina Abdul Rahman bin Auf secara ringkas.
        2. Menerangkan sifat peribadi Saidina Abdul Rahman bin Auf secara ringkas.
        3. Mengetahui jasa dan sumbangan Saidina Abdul Rahman bin Auf dalam dunia Islam.
        NILAI ISLAM HADHARI:Meneladani tokoh Islam terdahulu berserta sirahnya.
        REFLEKSI KENDIRI:Kesemua objektif tercapai. Guru menarik minat pelajar melalui proses penceritaan. Kesemua objektif tercapai.

        TINGKATAN:2E/2F
        TARIKH:13/08/2010
        MASA:2.05-3.05 petang
        TAJUK:Saidina Abdul Rahman bin Auf Ahli Perniagaan berwawasan.
        BAHAGIAN:Sirah Nabawiyyah
        FOKUS:Perjuagan Tokoh Islam terdahulu
        KAEDAH:Penceritaan, penerangan dan perbincangan.
        BBM:Buku teks dan buku rujukan PMR
        OBJEKTIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
        1. Menceritakan riwayat hidup Saidina Abdul Rahman bin Auf secara ringkas.
        2. Menerangkan sifat peribadi Saidina Abdul Rahman bin Auf secara ringkas.
        3. Mengetahui jasa dan sumbangan Saidina Abdul Rahman bin Auf dalam dunia Islam.
        NILAI ISLAM HADHARI:Meneladani tokoh Islam terdahulu berserta sirahnya.
        REFLEKSI KENDIRI:Kelas berjalan dengan lancar. Pelajar memberi perhatian dalam tajuk ini. Kesemua objektif tercapai.

        TINGKATAN:1G/1H
        TARIKH:13/08/2010
        MASA:4.10-5.00 petang
        TAJUK:Solat (Unit 3: Solat Jemaah dan kepentingannya)
        BAHAGIAN:Ibadat
        FOKUS:Tuntutan Solat berjemaah.
        KAEDAH:Penceritaan, sumbangsaran dan penjelasan.
        BBM:Buku teks dan buku rujukan PMR
        OBJEKTIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini:
        1. Memahami pengertian solat berjemaah, makmun masbuk dan muafik.
        2. Menyenaraikan syarat-syarat menjadi imam dan makmun.
        3. Mengenalpasti seorang yang benar-benar layak menjadi imam.
        4. Mengetahui kepentingan/hikmah solat berjemaah.
        NILAI ISLAM HADHARI:Mengamalkan solat secara berjemaah bersama-sama rakan-rakan di sekolah.
        REFLEKSI KENDIRI:Hanya 3 objektif tercapai. Hanya sebahagian pelajar yang menumpukan perhatian dalam P&P. Objektif keempat akan disambung pada P&P yang seterusnya.

        No comments:

        Post a Comment