~~~GURU PENJANA TRANSFORMASI NEGARA~~~

Friday, August 6, 2010

RPH MINGGU 31

TINGKATAN:2E/2F
TARIKH:02/08/2010
MASA:11.30-12.40 tengahari
TAJUK:PAFA
BAHAGIAN:PENILAIAN PAFA
FOKUS:Pelajar menjawab soalan dalam buku PAFA
KAEDAH:Soal jawab
BBM:Buku PAFA
OBJEKTIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini:
  1. Pelajar dapat menjawab soalan dengan betul.
NILAI ISLAM HADHARI:Penguasaan dalam asas Fardhu Ain.
REFLEKSI KENDIRI:Kelas berjalan dengan lancar

TINGKATAN:1G/1H
TARIKH:02/08/2010
MASA:2.00-3.10 petang
TAJUK:Khusyuk Solat dan kepentingan kepada kehidupan mukmin.
BAHAGIAN:Ibadat
FOKUS:Tunduk dan merendah diri ketika solat.
KAEDAH:Perbincangan dan sumbangsaran
BBM:Buku teks dan buku rujukan PMR.
OBJEKTIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
  1. Menyatakan pengertian khusyuk dalam solat.
  2. Menyatakan perkara-perkara yang membawa kepada khusyuk dalam solat iaitu penglibatan hati, akal dan anggota.
  3. Mengetahui hikmah khusyuk di dalam solat.
    NILAI ISLAM HADHARI:Mendisiplinkan diri semasa berada di tempat solat.
    REFLEKSI KENDIRI:Proses perbincangan terganggu akibat terdapat beberapa pelajar yang bermain dan tidak menumpukan perhatian ketika guru mengajar. Hanya dua objektif tercapai.

    TINGKATAN:1A/1B/1C
    TARIKH:02/08/2010
    MASA4.00-5.10 petang
    TAJUKKhusyuk Solat dan kepentingan dalam kehidupan mukmin.
    BAHAGIANIbadat
    FOKUSTunduk dan merendah diri ketika solat
    KAEDAHPerbincangan dan sumbangsaran
    BBMBuku teks dan buku rujukan PMR
    OBJEKTIF PENGAJARANDalam P&P ini, pelajar dapat:
    1. Menyatakan pengertian khusyuk dalam solat.
    2. Menyatakan perkara-perkara yang membawa kepada khusyuk dalam solat iaitu penglibatan hati, akal dan anggota.
    3. Mengetahui hikmah khusyuk di dalam solat.
        NILAI ISLAM HADHARIMendisiplinkan diri semasa berada di tempat solat.
        REFLEKSI KENDIRIKelas berjalan dengan lancar dan kesemua objektif telah tercapai.

        TINGKATAN:1A/1B/1C
        TARIKH:03/08/2010
        MASA:11.30-12.40 tengahari
        TAJUK:PAFA
        BAHAGIAN:Penilaian PAFA
        FOKUS:Pelajar dapat menjawab soalan dengan betul.
        KAEDAH:Soal jawab
        BBM:Buku PAFA
        OBJEKTIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini:
        1. Pelajar dapat menjawab soalan dengan betul dalam buku PAFA.
        NILAI ISLAM HADHARI:Penguasaan ilmu pengetahuan
        REFLEKSI KENDIRI:Kelas berjalan dnegan lancar.

        TINGKATAN:2E/2F
        TARIKH:03/08/2010
        MASA:2.00-3.10 petang
        TAJUK:Mencontohi dakwah Rasulullah s.a.w.
        BAHAGIAN:Ayat Kefahaman (Surah Ali Imran 159)
        FOKUS:Istiqamah dan tawakal dalam berdakwah.
        KAEDAH:Perbincangan dan sumbangsaran
        BBM:Buku rujukan PMR, buku teks dan papan tulis.
        OBJEKTIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
        1. Menyatakan maksud ayat dengan betul.
        2. Mengetahui sifat-sifat Rasulullah s.a.w berdakwah secara ringkas.
        3. Menyatakan kepentingan tawakal secara ringkas.
        NILAI ISLAM HADHARI:Meneladani tokoh-tokoh islam terdahulu beserta sirahnya.
        REFLEKSI KENDIRI:Kesemua objektif tercapai. Pelajar dibahagikan kepada kumpulan serta mempersembahkan kreativiti masing-masing dalam menghayati sifat-sifat Rasulullah s.a.w dalam dakwahnya.

        TINGKATAN:2I/2J
        TARIKH:03/08/2010
        MASA:3.25-4.35 petang
        TAJUK:Mencontohi dakwah Rasulullah s.a.w
        BAHAGIAN:Ayat Kefahaman (Surah Ali Imran 159)
        FOKUS:Istiqamah dan tawakal dalam berdakwah
        KAEDAH:Perbincangan dan sumbangsaran
        BBM:Buku rujukan PMR, buku teks dan papan tulis.
        OBJEKTIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
        1. Menyatakan maksud ayat dengan betul.
        2. Mengetahui sifat-sifat Rasulullah s.a.w berdakwah secara ringkas.
        3. Menyatakan kepentingan tawakal secara ringkas.
        NILAI ISLAM HADHARI:Meneladani tokoh-tokoh Islam terdahulu beserta sirahnya.
        REFLEKSI KENDIRI:Hanya dua objektif tercapai. Pelajar kurang memberi kerjasama dalam melaksanakan tugasan kumpulan.

        TINGKATAN:2I/2J
        TARIKH:04/08/2010
        MASA:11.30-12.30 tengahari
        TAJUK:PAFA
        BAHAGIAN:Penilaian PAFA
        FOKUS:Pelajar menjawab soalan dari buku PAFA
        KAEDAH:Soal jawab
        BBM:Buku PAFA
        OBJEKTIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini:
        1. Pelajar dapat menguasai ilmu asas fardhu ain serta menghabiskan penilaian PAFA mereka.
        NILAI ISLAM HADHARI:Penguasaan asas Fardhu Ain
        REFLEKSI KENDIRI:Kelas berjalan dengan lancar. Sebahagian pelajar masih belum dapat menghabiskan penilaian PAFA mereka.

        TINGKATAN:1A/1B/1C
        TARIKH:04/08/2010
        MASA:3.25-4.35 petang
        TAJUK:Hijrah Rasulullah ke Madinah
        BAHAGIAN:Sirah Nabawiyyah
        FOKUS:Perjuangan dakwah Rasulullah
        KAEDAH:Penceritaan, penjelasan dan perbincangan
        BBM:Buku teks , buku rujukan PMR dan papan tulis
        OBJEKTIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
        1. Menyatakan pengertian hijarah.
        2. Menyatakan peristiwa hijrah serta sebab berlakunya hijrah.
        3. Mengetahui kelebihan hijrah dalam membina tamadun dan bangsa.
        NILAI ISLAM HADHARI:Meneladani semangat dan pengorbanan dalam jihad kepada Allah yang ditunjukkan oleh golongan Muhajirin dan Ansar.
        REFLEKSI KENDIRI:Hanya 2 objektif tercapai. Pelajar masih belum dapat menguasai tajuk perbincangan. Guru akan menbincangkan semula tajuk pada P&P yang seterusnya.

        TINGKATAN:1G/1H
        TARIKH:05/07/2010
        MASA:11.30-12.40 tengahari
        TAJUK:PAFA
        BAHAGIAN:PENILAIAN PAFA
        FOKUS:Pelajar menjawab soalan dalam buku PAFA
        KAEDAH:Soal jawab
        BBM:Buku PAFA
        OBJEKTIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini:
        1. Pelajar dapat menjawab soalan yang betul.
        NILAI ISLAM HADHARI:Penguasaan dalam asas Fardhu Ain.
        REFLEKSI KENDIRI:Pada sesi PAFA kali ini, pelajar yang sudah selesai menghabiskan PAFA diminta membaca kitab suci AL-Quran di bawah bimbingan guru.

        TINGKATAN:2I/2J
        TARIKH:05/08/2010
        MASA:2.00-3.10 petang
        TAJUK:Saidina Abu Hurairah R.A Perawi Hadis
        BAHAGIAN:Sirah Nabawiyyah
        FOKUS:Perjuangan tokoh islam terdahulu
        KAEDAH:Penerangan dan perbincangan
        BBM:Buku teks, buku rujukan PMR
        OBJEKTIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
        1. Mengetahui riwayat hidup tokoh secara ringkas.
        2. Menerangkan mengenai sifat peribadi tokoh secara ringkas.
        3. Menerangkan jasa dan sumbangan tokoh secara ringkas.
        NILAI ISLAM HADHARI:Meneladani tokoh-tokoh islam terdahulu beserta sirahnya.
        REFLEKSI KENDIRI:Kesemua objektif tercapai.

        TINGKATAN:2E/2F
        TARIKH:06/08/2010
        MASA:2.00-3.10 petang
        TAJUK:Saidina Abu Hurairah R.A Perawi Hadis
        BAHAGIAN:Sirah Nabawiyyah
        FOKUS:Perjuangan tokoh islam terdahulu
        KAEDAH:Penerangan dan perbincangan
        BBM:Buku teks dan buku rujukan PMR
        OBJEKTIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
        1. Mengetahui riwayat hidup tokoh secara ringkas.
        2. Menerangkan mengenai sifat peribadi tokoh secara ringkas.
        3. Menerangkan jasa dan sumbangan tokoh secara ringkas.
        NILAI ISLAM HADHARI:Meneladani tokoh-tokoh islam terdahulu serta sirahnya
        REFLEKSI KENDIRI:Kesemua objektif tercapai. Pelajar memberikan perhatian yang baik dalam tajuk ini.

        TINGKATAN:1G/1H
        TARIKH:06/08/2010
        MASA:5.10-6.20 petang
        TAJUK:Hijrah Rasulullah s.a.w ke Madinah
        BAHAGIAN:Sirah Nabawiyyah
        FOKUS:Perjuangan dakwah Rasulullah
        KAEDAH:Penceritaan, sumbangsaran dan penjelasan.
        BBM:Buku teks dan buku rujukan PMR
        OBJEKTIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini:
        1. Menyatakan pengertian hijarah.
        2. Menyatakan peristiwa hijrah serta sebab berlakunya hijrah.
        3. Mengetahui kelebihan hijrah dalam membina tamadun dan bangsa.
        NILAI ISLAM HADHARI:Meneladani semangat dan pengorbanan dalam jihad kepada Allah yang ditunjukkan oleh golongan Muhajirin dan Ansar.
        REFLEKSI KENDIRI:dua objektif tercapai.pelajar kurang memberi tumpuan dalam P&P.

        No comments:

        Post a Comment