TINGKATAN: | 2E/2F |
TARIKH: | 18/10/2010 |
MASA: | 11.30-12.40 tengahari |
TAJUK: | PAFA |
BAHAGIAN: | PENILAIAN PAFA |
FOKUS: | Pelajar menjawab soalan dalam buku PAFA |
KAEDAH: | Soal jawab |
BBM: | Buku PAFA |
OBJEKTIF PENGAJARAN: | Dalam P&P ini:
|
NILAI ISLAM HADHARI: | Penguasaan dalam asas Fardhu Ain. |
REFLEKSI KENDIRI: | Dalam sesi ini, pelajar yang sudah menghabiskan PAFA mereka dikehendaki membaca kitab suci Al-Quran. Pelajar yang masih belum menghabiskan PAFA dinilai oleh guru. |
TINGKATAN: | 1G/1H |
TARIKH: | 18/10/2010 |
MASA: | 2.00-3.10 petang |
TAJUK: | Adab Menjaga Harta Sekolah (ulangkaji) |
BAHAGIAN: | Adan dan Akhlak Islamiyyah |
FOKUS: | Ulangkaji |
KAEDAH: | Penerangan, perbincangan dan sumbangsaran. |
BBM: | Buku teks, buku rujukan PMR dan papan tulis. |
OBJEKTIF PENGAJARAN: | Dalam P&P ini, pelajar dapat:
|
NILAI ISLAM HADHARI: | Sikap tanggungjawab terhadap harta benda. |
REFLEKSI KENDIRI: | Kesemua objektif tercapai. pelajar cepat menguasai tajuk ini berdasarkan latihan yang diberi oleh guru. |
TINGKATAN: | 1A/1B/1C |
TARIKH: | 18/10/2010 |
MASA | 4.00-5.10 petang |
TAJUK | Adab menjaga Harta Sekolah |
BAHAGIAN | Adab dan Akhlak Islamiyah |
FOKUS | Ulangkaji |
KAEDAH | Perbincangan dan sesi soal jawab. |
BBM | Buku teks, buku rujukan PMR dan papan tulis. |
OBJKETIF PENGAJARAN: | Dalam P&P ini, pelajar dapat:
|
NILAI ISLAM HADHARI: | Sikap bertanggungjawab terhadap harta benda. |
RELEKSI KENDIRI: | Kesemua objektif tercapai. Dalam sesi ini, guru menekankan penerapan nilai iaitu bersyukur dengan kemudahan yang telah disediakan. |
TINGKATAN: | 1A/1B/1C |
TARIKH: | 19/10/2010 |
MASA: | 11.30-12.40 tengahari |
TAJUK: | PAFA |
BAHAGIAN: | Penilaian PAFA |
FOKUS: | Pelajar menjawab soalan dari buku PAFA |
KAEDAH: | Soal jawab |
BBM: | Buku PAFA |
OBJEKTIF PENGAJARAN: | Dalam P&P ini:
|
NILAI ISLAM HADHARI: | Penguasaan asas Fardhu Ain |
REFLEKSI KENDIRI: | Kelas berjalan dengan lancar. |
TINGKATAN: | 2E/2F |
TARIKH: | 19/10/2010 |
MASA: | 2.00-3.10 petang |
TAJUK: | Solat Jamak dan Qasar |
BAHAGIAN: | Ibadah |
FOKUS: | Ulangkaji |
KAEDAH: | Penerangan, sumbangsaran dan perbincangan. |
BBM: | Buku teks , buku rujukan PMR dan papan tulis |
OBJEKTIF PENGAJARAN: | Dalam P&P ini, pelajar dapat:
|
NILAI ISLAM HADHARI: | Berdisiplin melakukan ibadat. |
REFLEKSI KENDIRI: | Kesemua objektif tercapai. Guru meningkaykan pemhaman murid melalui beberapa contoh situasi. |
TINGKATAN: | 2I/2J |
TARIKH: | 19/10/2010 |
MASA: | 3.25-4.35 petang |
TAJUK: | Solat Qasar dan Jamak |
BAHAGIAN: | Ibadah |
FOKUS: | Ulangkaji |
KAEDAH: | Penerangan, perbincangan dan sumbangsaran. |
BBM: | Buku teks, papan tulis dan buku rujukan PMR. |
OBJEKTIF PENGAJARAN: | Dalam P&P ini, pelajar dapat:
|
NILAI ISLAM HADHARI: | Berdisiplin melakukan ibadat. |
REFLEKSI KENDIRI: | Kesemua objektif tercapai. |
TINGKATAN: | 2I/2J |
TARIKH: | 20/10/2010 |
MASA: | 11.30-12.40 tengahari |
TAJUK: | PAFA |
BAHAGIAN: | PENILAIAN PAFA |
FOKUS: | Pelajar menjawab soalan dalam buku PAFA. |
KAEDAH: | Penerangan,sumbangsaran dan perbincangan. |
BBM: | Buku PAFA |
OBJEKTIF PENGAJARAN: | Dalam P&P ini, pelajar dapat:
|
NILAI ISLAM HADHARI: | Penguasaan asas ilmu Fardhu Ain. |
REFLEKSI KENDIRI: | Kesemua objektif tercapai. |
TINGKATAN: | 1A/1B/1C |
TARIKH: | 20/10/2010 |
MASA: | 3.25-4.35 petang |
TAJUK: | Adab Menuntut Ilmu. (Ulangkaji) |
BAHAGIAN: | Adab dan akhlak Islamiyyah |
FOKUS: | Kewajipan menuntut ilmu |
KAEDAH: | Penerangan, sumbangsaran dan perbincangan. |
BBM: | Buku teks dan buku rujukan PMR |
OBJEKTIF PENGAJARAN: | Dalam P&P ini, pelajar dapat:
|
NILAI ISLAM HADHARI: | Sentiasa mengamalkan adab-adab yang baik semasa belajar. |
REFLEKSI KENDIRI: | Kesemua objektif tercapai. Pelajar aktif dalam perbincangan. |
TINGKATAN: | 1G/1H |
TARIKH: | 21/10/2010 |
MASA: | 11.30-12.30 tengahari |
TAJUK: | PAFA |
BAHAGIAN: | PENILAIAN PAFA |
FOKUS: | Pelajar menjawab soalan dalam buku PAFA. |
KAEDAH: | Soal Jawab |
BBM: | Buku PAFA |
OBJEKTIF PENGAJARAN: | Dalam P&P ini, pelajar dapat:
|
NILAI ISLAM HADHARI: | Penguasaan asas ilmu Fardhu Ain. |
REFLEKSI KENDIRI: | Objektif tercapai. Pelajar yang sudah menghabiskan Pafa, diberi latihan oleh guru. |
TINGKATAN: | 2I/2J |
TARIKH: | 21/10/2010 |
MASA: | 2.00-3.10 petang |
TAJUK: | Golongan yang harus berbuka puasa (ulangkaji) |
BAHAGIAN: | Ibadah |
FOKUS: | Keharusan berbuka puasa |
KAEDAH: | Penerangan serta perbincangan |
BBM: | Buku rujukan PMR serta papan tulis. |
OBJEKTIF PENGAJARAN: | Dalam P&P ini, pelajar dapat:
|
NILAI ISLAM HADHARI: | Bertimbang rasa. |
REFLEKSI KENDIRI: | Kesemua obejktif tercapai. Namun masih terdapat segelintir pelajar yang masih belum menguasai beberapa konsep dalam puasa. |
TINGKATAN: | 2E/2F |
TARIKH: | 22/10/2010 |
MASA: | 2.00-3.10 petang |
TAJUK: | Golongan yang harus berbuka puasa. (ulangkaji) |
BAHAGIAN: | Ibadah |
FOKUS: | Keharusan berbuka puasa |
KAEDAH: | Penerangan dan perbincangan |
BBM: | Buku rujukan PMR dan papan tulis. |
OBJEKTIF PENGAJARAN: | Dalam P&P ini, pelajar dapat:
|
NILAI ISLAM HADHARI: | Bertimbang rasa |
REFLEKSI KENDIRI: | Kesemua objektif tercapai. Guru menggunakan peta minda bagi meningkatkan pemahaman pelajar mengenai tajuk. |
TINGKATAN: | 1G/1H |
TARIKH: | 22/10/2010 |
MASA: | 5.10-6.20 petang |
TAJUK: | Adab menuntut Ilmu. |
BAHAGIAN: | Adab dan Akhlak Islamiyyah |
FOKUS: | Kewajipan menuntut Ilmu |
KAEDAH: | Penerangan, perbincangan dan sumbangsaran. |
BBM: | Buku teks, buku rujukan dan papan tulis. |
OBJEKTIF PENGAJARAN: | Dalam P&P ini, pelajar dapat:
|
NILAI ISLAM HADHARI: | Sentiasa mengamalkan adab-adab yang baik semasa belajar. |
REFLEKSI KENDIRI: | Objektif tercapai. |
TINGKATAN: | 1A/1B/1C |
TARIKH: | 23/10/2010 (SEKOLAH GANTI) |
MASA: | 2.30-3.30 petang |
TAJUK: | Keagungan dan kekuasaan Allah S.W.T |
BAHAGIAN: | Ayat kefahaman (Surah Al-Baqarah ayat 261.) |
FOKUS: | Ulangkaji |
KAEDAH; | Penerangan dan perbincangan |
BBM: | Buku teks dan buku rujukan PMR. |
OBJEKTIF PENGAJARAN: | Di dalam P&P ini, pelajar dapat:
|
NILAI ISLAM HDHARI: | Mengamalkan bacaan ayat kursi selepas solat. |
REFELKSI KENDIRI: | Kesemua objektif tercapai. |
Terima kasih. Usaha yang cukup baik. Dengan pengalaman yang sudah ada akan mengajar lebih dewasa dalam alam pendidikan. Boleh ditambah lagi terutamanya bahagian refleksi. Semoga rezeki terus di aliran ini
ReplyDelete