~~~GURU PENJANA TRANSFORMASI NEGARA~~~

Friday, October 22, 2010

RPH MINGGU 41

TINGKATAN:2E/2F
TARIKH:18/10/2010
MASA:11.30-12.40 tengahari
TAJUK:PAFA
BAHAGIAN:PENILAIAN PAFA
FOKUS:Pelajar menjawab soalan dalam buku PAFA
KAEDAH:Soal jawab
BBM:Buku PAFA
OBJEKTIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini:
  1. Pelajar dapat menjawab soalan dengan betul.
NILAI ISLAM HADHARI:Penguasaan dalam asas Fardhu Ain.
REFLEKSI KENDIRI:Dalam sesi ini, pelajar yang sudah menghabiskan PAFA mereka dikehendaki membaca kitab suci Al-Quran. Pelajar yang masih belum menghabiskan PAFA dinilai oleh guru.

TINGKATAN:1G/1H
TARIKH:18/10/2010
MASA:2.00-3.10 petang
TAJUK:Adab Menjaga Harta Sekolah (ulangkaji)
BAHAGIAN:Adan dan Akhlak Islamiyyah
FOKUS:Ulangkaji
KAEDAH:Penerangan, perbincangan dan sumbangsaran.
BBM:Buku teks, buku rujukan PMR dan papan tulis.
OBJEKTIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
  1. Mengimbas kembali pelajaran yang lepas melalui perbincangan dengan guru.
  2. Menjelaskan kewajipan menjaga serta cara menjaga harta sekolah.
  3. Merumuskan hasil pembelajaran melalui pemahaman yang betul mengenai tajuk.
NILAI ISLAM HADHARI:Sikap tanggungjawab terhadap harta benda.
REFLEKSI KENDIRI:Kesemua objektif tercapai. pelajar cepat menguasai tajuk ini berdasarkan latihan yang diberi oleh guru.

TINGKATAN:1A/1B/1C
TARIKH:18/10/2010
MASA4.00-5.10 petang
TAJUKAdab menjaga Harta Sekolah
BAHAGIANAdab dan Akhlak Islamiyah
FOKUSUlangkaji
KAEDAHPerbincangan dan sesi soal jawab.
BBMBuku teks, buku rujukan PMR dan papan tulis.
OBJKETIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
  1. Mengimbas kembali pelajaran yang lepas melalui perbincangan dengan guru.
  2. Menjelaskan kewajipan menjaga serta cara menjaga harta sekolah.
  3. Merumuskan hasil pembelajaran melalui pemahaman yang betul mengenai tajuk.
NILAI ISLAM HADHARI:Sikap bertanggungjawab terhadap harta benda.
RELEKSI KENDIRI:Kesemua objektif tercapai. Dalam sesi ini, guru menekankan penerapan nilai iaitu bersyukur dengan kemudahan yang telah disediakan.

TINGKATAN:1A/1B/1C
TARIKH:19/10/2010
MASA:11.30-12.40 tengahari
TAJUK:PAFA
BAHAGIAN:Penilaian PAFA
FOKUS:Pelajar menjawab soalan dari buku PAFA
KAEDAH:Soal jawab
BBM:Buku PAFA
OBJEKTIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini:
  1. Pelajar dapat menguasai ilmu asas fardhu ain serta menghabiskan penilaian PAFA mereka.
NILAI ISLAM HADHARI:Penguasaan asas Fardhu Ain
REFLEKSI KENDIRI:Kelas berjalan dengan lancar.

TINGKATAN:2E/2F
TARIKH:19/10/2010
MASA:2.00-3.10 petang
TAJUK:Solat Jamak dan Qasar
BAHAGIAN:Ibadah
FOKUS:Ulangkaji
KAEDAH:Penerangan, sumbangsaran dan perbincangan.
BBM:Buku teks , buku rujukan PMR dan papan tulis
OBJEKTIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
  1. Mengimbas kembali pelajaran yang lepas melalui perbincangan dengan guru.
  2. Menyatakan kemudahan solat Qasar dan jamak dengan betul. (mengetahui syarat-syarat tertentu serta kaifiyat solat Qasar dan jamak)
  3. Merumuskan hasil pembelajaran melalui pemahaman yang betul mengenai tajuk.
NILAI ISLAM HADHARI:Berdisiplin melakukan ibadat.
REFLEKSI KENDIRI:Kesemua objektif tercapai. Guru meningkaykan pemhaman murid melalui beberapa contoh situasi.

TINGKATAN:2I/2J
TARIKH:19/10/2010
MASA:3.25-4.35 petang
TAJUK:Solat Qasar dan Jamak
BAHAGIAN:Ibadah
FOKUS:Ulangkaji
KAEDAH:Penerangan, perbincangan dan sumbangsaran.
BBM:Buku teks, papan tulis dan buku rujukan PMR.
OBJEKTIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
  1. Mengimbas kembali pelajaran yang lepas melalui perbincangan dengan guru.
  2. Menyatakan kemudahan solat Qasar dan jamak dengan betul. (mengetahui syarat-syarat tertentu serta kaifiyat solat Qasar dan jamak)
  3. Merumuskan hasil pembelajaran melalui pemahaman yang betul mengenai tajuk.
NILAI ISLAM HADHARI:Berdisiplin melakukan ibadat.
REFLEKSI KENDIRI:Kesemua objektif tercapai.

TINGKATAN:2I/2J
TARIKH:20/10/2010
MASA:11.30-12.40 tengahari
TAJUK:PAFA
BAHAGIAN:PENILAIAN PAFA
FOKUS:Pelajar menjawab soalan dalam buku PAFA.
KAEDAH:Penerangan,sumbangsaran dan perbincangan.
BBM:Buku PAFA
OBJEKTIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
  1. Menjawab soalan dengan betul
NILAI ISLAM HADHARI:Penguasaan asas ilmu Fardhu Ain.
REFLEKSI KENDIRI:Kesemua objektif tercapai.

TINGKATAN:1A/1B/1C
TARIKH:20/10/2010
MASA:3.25-4.35 petang
TAJUK:Adab Menuntut Ilmu. (Ulangkaji)
BAHAGIAN:Adab dan akhlak Islamiyyah
FOKUS:Kewajipan menuntut ilmu
KAEDAH:Penerangan, sumbangsaran dan perbincangan.
BBM:Buku teks dan buku rujukan PMR
OBJEKTIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
  1. Mengimbas kembali pelajaran yang lepas melalui perbincangan dengan guru.
  2. Menjelaskan konsep menuntut ilmu dengan betul serta menyenarai adab-adab dalam menuntut ilmu.
  3. Merumuskan hasil pembelajaran melalui pemahaman yang betul mengenai tajuk.
NILAI ISLAM HADHARI:Sentiasa mengamalkan adab-adab yang baik semasa belajar.
REFLEKSI KENDIRI:Kesemua objektif tercapai. Pelajar aktif dalam perbincangan.

TINGKATAN:1G/1H
TARIKH:21/10/2010
MASA:11.30-12.30 tengahari
TAJUK:PAFA
BAHAGIAN:PENILAIAN PAFA
FOKUS:Pelajar menjawab soalan dalam buku PAFA.
KAEDAH:Soal Jawab
BBM:Buku PAFA
OBJEKTIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
  1. Menjawab soalan dengan betul
NILAI ISLAM HADHARI:Penguasaan asas ilmu Fardhu Ain.
REFLEKSI KENDIRI:Objektif tercapai. Pelajar yang sudah menghabiskan Pafa, diberi latihan oleh guru.

TINGKATAN:2I/2J
TARIKH:21/10/2010
MASA:2.00-3.10 petang
TAJUK:Golongan yang harus berbuka puasa (ulangkaji)
BAHAGIAN:Ibadah
FOKUS:Keharusan berbuka puasa
KAEDAH:Penerangan serta perbincangan
BBM:Buku rujukan PMR serta papan tulis.
OBJEKTIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
  1. Mengimbas kembali pelajaran yang lepas melalui perbincangan dengan guru.
  2. Menyenaraikan golongan yang harus berbuka puasa mengikut situasi-situasi tertentu.
  3. Mengetahui beberapa konsep seperti Qada', fidyah dan kifarah puasa.
  4. Merumuskan hasil pembelajaran melalui pemahaman yang betul mengenai tajuk.
NILAI ISLAM HADHARI:Bertimbang rasa.
REFLEKSI KENDIRI:Kesemua obejktif tercapai. Namun masih terdapat segelintir pelajar yang masih belum menguasai beberapa konsep dalam puasa.

TINGKATAN:2E/2F
TARIKH:22/10/2010
MASA:2.00-3.10 petang
TAJUK:Golongan yang harus berbuka puasa. (ulangkaji)
BAHAGIAN:Ibadah
FOKUS:Keharusan berbuka puasa
KAEDAH:Penerangan dan perbincangan
BBM:Buku rujukan PMR dan papan tulis.
OBJEKTIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
  1. Mengimbas kembali pelajaran yang lepas melalui perbincangan dengan guru.
  2. Menyenaraikan golongan yang harus berbuka puasa mengikut situasi-situasi tertentu.
  3. Mengetahui beberapa konsep seperti Qada', fidyah dan kifarah puasa.
  4. Merumuskan hasil pembelajaran melalui pemahaman yang betul mengenai tajuk.
NILAI ISLAM HADHARI:Bertimbang rasa
REFLEKSI KENDIRI:Kesemua objektif tercapai. Guru menggunakan peta minda bagi meningkatkan pemahaman pelajar mengenai tajuk.

TINGKATAN:1G/1H
TARIKH:22/10/2010
MASA:5.10-6.20 petang
TAJUK:Adab menuntut Ilmu.
BAHAGIAN:Adab dan Akhlak Islamiyyah
FOKUS:Kewajipan menuntut Ilmu
KAEDAH:Penerangan, perbincangan dan sumbangsaran.
BBM:Buku teks, buku rujukan dan papan tulis.
OBJEKTIF PENGAJARAN:Dalam P&P ini, pelajar dapat:
  1. Mengimbas kembali pelajaran yang lepas melalui perbincangan dengan guru.
  2. Menjelaskan konsep menuntut ilmu dengan betul serta menyenarai adab-adab dalam menuntut ilmu.
  3. Merumuskan hasil pembelajaran melalui pemahaman yang betul mengenai tajuk.
NILAI ISLAM HADHARI:Sentiasa mengamalkan adab-adab yang baik semasa belajar.
REFLEKSI KENDIRI:Objektif tercapai.

TINGKATAN:1A/1B/1C
TARIKH:23/10/2010 (SEKOLAH GANTI)
MASA:2.30-3.30 petang
TAJUK:Keagungan dan kekuasaan Allah S.W.T
BAHAGIAN:Ayat kefahaman (Surah Al-Baqarah ayat 261.)
FOKUS:Ulangkaji
KAEDAH;Penerangan dan perbincangan
BBM:Buku teks dan buku rujukan PMR.
OBJEKTIF PENGAJARAN:Di dalam P&P ini, pelajar dapat:
  1. Mengimbas kembali pelajaran yang lepas melalui perbincangan dengan guru.
  2. Menjelaskan tanda-tanda keagungan Allah S.W.T berdasarkan ayat.
  3. Merumuskan hasil pembelajaran melalui pemahaman yang betul mengenai tajuk.
NILAI ISLAM HDHARI:Mengamalkan bacaan ayat kursi selepas solat.
REFELKSI KENDIRI:Kesemua objektif tercapai.

1 comment:

  1. Terima kasih. Usaha yang cukup baik. Dengan pengalaman yang sudah ada akan mengajar lebih dewasa dalam alam pendidikan. Boleh ditambah lagi terutamanya bahagian refleksi. Semoga rezeki terus di aliran ini

    ReplyDelete