~~~GURU PENJANA TRANSFORMASI NEGARA~~~

Friday, September 3, 2010

RPH MINGGU 35

TINGKATAN: 2E/2F
TARIKH: 30/08/2010
MASA: 10.50-12.00 tengahari
TAJUK: PAFA
BAHAGIAN: PENILAIAN PAFA
FOKUS: Pelajar menjawab soalan dalam buku PAFA
KAEDAH: Soal jawab
BBM: Buku PAFA
OBJEKTIF PENGAJARAN: Dalam P&P ini:
  1. Pelajar dapat menjawab soalan dengan betul.
NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan dalam asas Fardhu Ain.
REFLEKSI KENDIRI: Dalam sesi ini, pelajar yang sudah menghabiskan PAFA mereka dikehendaki membaca kitab suci Al-Quran. Pelajar yang masih belum menghabiskan PAFA dinilai oleh guru.

TINGKATAN: 1G/1H
TARIKH: 30/08/2010
MASA: 1.15-2.15 petang
TAJUK: Adab Membaca Al-Quran
BAHAGIAN: Adab dan Akhlak Islamiyyah
FOKUS: Adab sebelum, semasa dan selepas membaca Al-Quran.
KAEDAH: Penerangan, perbincangan dan sumbangsaran.
BBM: Buku teks, buku rujukan PMR dan papan tulis.
OBJEKTIF PENGAJARAN: Dalam P&P ini, pelajar dapat:
  1. Memahami adab-adab terhadap Al-Quran iaitu sebelum membaca Al-Quran, semasa membaca Al-Quran dan selepas membaca Al-Quran.
  2. Menjelaskan hikmah membaca Al-Quran dengan beradab,
  3. Menjelaskan implikasi mengabaikan adab membaca Al-Quran.
NILAI ISLAM HADHARI: Menjaga adab ketika membaca Al-Quran.
REFLEKSI KENDIRI: Guru memulakan pengajaran dengan sesi perbincangan. kesemua objektif tercapai. pelajar cepat menguasai tajuk ini berdasarkan latihan yang diberi oleh guru.

TINGKATAN: 1A/1B/1C
TARIKH: 30/08/2010
MASA 3.00-4.00 petang
TAJUK Adab Membaca Al-Quran
BAHAGIAN Adab dan Akhlak Islamiyah
FOKUS Adab sebelum, semasa dan selepas membaca Al-Quran.
KAEDAH Penerangan, perbincangan dan sumbangsaran.
BBM Buku teks, buku rujukan PMR dan papan tulis.
OBJKETIF PENGAJARAN: Dalam P&P ini, pelajar dapat:
  1. Memahami adab-adab terhadap Al-Quran iaitu sebelum membaca Al-Quran, semasa membaca Al-Quran dan selepas membaca Al-Quran.
  2. Menjelaskan hikmah membaca Al-Quran dengan beradab,
  3. Menjelaskan implikasi mengabaikan adab membaca Al-Quran.
NILAI ISLAM HADHARI: Menjaga adab ketika membaca Al-Quran
RELEKSI KENDIRI: Kesemua objektif tercapai. Dalam sesi ini, guru menekankan penerapan nilai iaitu kepada pelajar agar sentiasa membaca Al-Quran sebagai amalan harian.

TINGKATAN: 2I/2J
TARIKH: 01/09/2010
MASA: 10.50-12.00 tengahari
TAJUK: PAFA
BAHAGIAN: Penilaian PAFA
FOKUS: Pelajar menjawab soalan dari buku PAFA
KAEDAH: Soal jawab
BBM: Buku PAFA
OBJEKTIF PENGAJARAN: Dalam P&P ini:
  1. Pelajar dapat menguasai ilmu asas fardhu ain serta menghabiskan penilaian PAFA mereka.
NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan asas Fardhu Ain
REFLEKSI KENDIRI: Kelas berjalan dengan lancar.

TINGKATAN: 1A/1B/1C
TARIKH: 01/09/2010
MASA: 2.30-3.30 petang
TAJUK: Solat Jumaat
BAHAGIAN: Ibadat
FOKUS: Konsep solat Jumaat
KAEDAH: Penerangan, sumbangsaran
BBM: Buku teks , buku rujukan PMR dan papan tulis
OBJEKTIF PENGAJARAN: Dalam P&P ini, pelajar dapat:
  1. Memahami konsep solat fardhu Jumaat.
  2. Menyatakan hukum solat Jumaat.
  3. Menjelaskan syarat wajib dan syarat sah solat Jumaat.
  4. Mengetahui hikmah dan kepentingan solat Jumaat.
NILAI ISLAM HADHARI: Kewajipan menunaikan solat Jumaat.
REFLEKSI KENDIRI: Kesemua objektif tercapai. Guru melakar peta minda di papan tulis dalam memudahkan pemahaman pelajar dalam tajuk ini.

TINGKATAN: 1G/1H
TARIKH: 02/09/2010
MASA: 10.50-12.00 tengahari
TAJUK: PAFA
BAHAGIAN: PENILAIAN PAFA
FOKUS: Pelajar menjawab soalan dalam buku PAFA
KAEDAH: Soal jawab
BBM: Buku PAFA
OBJEKTIF PENGAJARAN: Dalam P&P ini:
  1. Pelajar dapat menjawab soalan yang betul.
NILAI ISLAM HADHARI: Penguasaan dalam asas Fardhu Ain.
REFLEKSI KENDIRI: Pada sesi PAFA kali ini, pelajar yang sudah selesai menghabiskan PAFA diminta membaca kitab suci AL-Quran di bawah bimbingan guru.

TINGKATAN: 2I/2J
TARIKH: 02/09/2010
MASA: 1.15-2.15 petang
TAJUK: Doa Penyeri Kehidupan
BAHAGIAN: Adab dan Akhlak Islamiyyah
FOKUS: Kepentingan doa dalam kehidupan.
KAEDAH: Penerangan,sumbangsaran dan perbincangan.
BBM: Buku teks, buku rujukan PMR
OBJEKTIF PENGAJARAN: Dalam P&P ini, pelajar dapat:
  1. Menyatakan pengertian doa dengan betul.
  2. Menerangkan adab-adab ketika berdoa.
  3. Mengetahui hikmah berdoa dengan adab yang betul.
NILAI ISLAM HADHARI: Adab menziarahi jenazah dan insaf dan taubat dalam berdoa.
REFLEKSI KENDIRI: Kesemua objektif tercapai. Dalam tajuk ini, guru menghubung jalin dengan tajuk adab terhadap ibu bapa dan guru. Selain itu, bagi mempertingkatkan kemahiran berfikir, pelajar diminta berfikir bagaimana doa berperanan dalam menjamin kejayaan seseorang. (Usaha+doa+tawakal)

TINGKATAN: 2E/2F
TARIKH: 03/09/2010
MASA: 2.00-2.50 petang
TAJUK: Doa penyeri kehidupan.
BAHAGIAN: Adab dan akhlak Islamiyyah
FOKUS: Kepentingan doa dalam kehidupan.
KAEDAH: Penerangan, sumbangsaran dan perbincangan.
BBM: Buku teks dan buku rujukan PMR
OBJEKTIF PENGAJARAN: Dalam P&P ini, pelajar dapat:
  1. Menyatakan pengertian doa dengan betul.
  2. Menerangkan adab-adab ketika berdoa.
  3. Mengetahui hikmah berdoa dengan adab yang betul.
NILAI ISLAM HADHARI: Adab menziarahi jenazah dan insaf dan taubat dalam berdoa.
REFLEKSI KENDIRI: Kesemua objektif tercapai. Pelajar aktif dalam perbincangan.

TINGKATAN: 1G/1H
TARIKH: 03/09/2010
MASA: 4.10-5.10 petang
TAJUK: Solat Jumaat
BAHAGIAN: Ibadat
FOKUS: Konsep Solat Jumaat
KAEDAH: Penceritaan, sumbangsaran dan penjelasan.
BBM: Buku teks dan buku rujukan PMR
OBJEKTIF PENGAJARAN: Dalam P&P ini, pelajar dapat:
  1. Memahami konsep solat fardhu Jumaat.
  2. Menyatakan hukum solat Jumaat.
  3. Menjelaskan syarat wajib dan syarat sah solat Jumaat.
  4. Mengetahui hikmah dan kepentingan solat Jumaat.
NILAI ISLAM HADHARI: Kewajipan menunaikan solat Jumaat.
REFLEKSI KENDIRI:

1 comment:

  1. RPH kemas kini. Teruskan usaha cikgu supaya prestasi turut cemerlang.

    Terima kasih kerana berusaha menghantar RPH lagi.

    htchong

    ReplyDelete